در اسفند پارسال رقم خورد

سایه كرونا بر شامخ ساختمان

سایه كرونا بر شامخ ساختمان

به گزارش هم پیما بررسی وضعیت ساختمان ایران در اسفندماه ۹۸ نشان داد، شامخ(شاخص مدیران خرید- PMI) صنعت ساختمان در اسفند ۹۸ نسبت به بهمن ماه روند كاهشی داشته است.



به گزارش هم پیما به نقل از اتاق تعاون ایران، عدد شامخ كل در اسفندماه ۹۸، بر روی عدد ۳۵ قرار گرفت. چونكه میزان فعالیتهای تولید یا عرضه خدمات ساختمانی نسبت به ماه قبل بیشتر از ۳۰ درصد كاهش پیدا كرد.
بنا بر اعلام فعالان این حوزه، بجز تاثیر برجسته شیوع بیماری كرونا بر كاهش میزان فعالیتهای تولیدی بخش ساختمان، بخشی از این كاهش به علت تحویل سفارشات قبل از اسفند در بعضی صنایع تولیدی بوده كه هرسال عملاً در اسفند و فروردین فعالیت خاصی انجام نمی دهند.
در بعضی از شركتهای هلدینگ فعال در زمینه پروژه های ساختمانی، بدلیل انجام و تكمیل قراردادهای قبلی، میزان فعالیتهای انجام شده در بعضی موارد اندكی افزایش پیدا كرد. از طرفی به علت نااطمینانی از وضعیت بازار، میزان سفارشات جدید ۳۳ درصد كاهش داشت. در نتیجه مواد اولیه كمتری هم خریداری شد. اما قیمت مواد اولیه حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا كرد. علیرغم مشكلات موجود، كارفرمایان بر حفظ نیروی كار خود كوشیده و تعداد نیروی انسانی در مجموع تنها ۴ درصد كاهش پیدا كرد. باتوجه به تحویل سفارشات قبلی در بسیاری موارد، میزان كارهای معوق هم حدود ۱۱ درصد كاهش پیدا كرد.
خاطر نشان می شود؛ صنعت ساختمان برپایه استاندارد بین المللی طبقه بندی كلیه فعالیتهای اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیتهای ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته بندی می شود. در یك تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش كلی مسكونی و غیرمسكونی (تجاری و عمرانی) است. درحالی كه در بخش مسكونی، قدرت خرید عامه مردم به علت تورم بالا همچنان پایین است، پارامترهایی همچون افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، همینطور قرارداشتن در بازه زمانی پرتعداد معاملات در ماه پایانی سال و انتظارات تورمی، سبب افزایش قیمت مسكن شد.
در حالیكه با شیوع بیماری كرونا و كاهش مراجعات حضوری برای خرید مسكن، میزان خرید و فروش بخصوص از نیمه اسفند به بعد با كاهش زیادی نسبت به هفته های قبل مواجه گردید.
در بخش تولید تجهیزات ساختمانی تحت تاثیر افزایش قیمتها بخصوص در بخش آهن و میلگرد، نوسانات ارزی، تشدید مشكلات در حوزه واردات مواد اولیه همزمان با شیوع كرونا و بسته شدن راه های مرزی و تاكید بر كاهش فعالیتهای فیزیكی، عملاً میزان فعالیتهای تولید و خدمات با كاهش زیادی نسبت به ماههای قبل مواجه گردید.
در بخش عمرانی هم همچنان بواسطه كمبود اعتبارات عمرانی دولت و عدم پرداخت دستمزد پیمانكاران، كند بودن یا تعلیق روند انجام پروژه های عمرانی كماكان مشهود بود. با عنایت به اهمیت این بخش در افزایش اشتغال و رشد اقتصادی، لازم است در شرایط كنونی، دولت با تخصیص اعتبارات بیشتر به بخش عمرانی، زمینه رونق این بخش را فراهم سازد.
گفتنی است، اتاق تعاون ایران برای اولین بار در كشور از مهرماه ۱۳۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام نموده كه نتیجه آن به صورت ماهانه توسط مركز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می شود.

1399/01/27
19:57:09
5.0 / 5
2165
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اشتغال , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
هم پیما
هم پیما