راه وشهرسازی در هفته ای كه گذشت؛

جدول افزایش اجاره بها برای 31 استان ابلاغ گردید

جدول افزایش اجاره بها برای 31 استان ابلاغ گردید

به گزارش هم پیما، جدول افزایش سقف اجاره بها مسکن به ۳۱ استان کشور ابلاغ گردید و سقف افزایش نرخ اجاره بها مسکن در تهران ۲۵ درصد تعیین شده است.



به گزارش هم پیما به نقل از مهر، در هفته ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.
برنامه مسکنی جلیلی قابلیت اجرا دارد
فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به طرح مسکنی اعطای ۲۰۰ متر زمین به مردم سعید جلیلی یکی از دو نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری، اظهار داشت: در مورد واگذاری زمین مطابق برنامه هفتم توسعه هم باید حدود ۲۵ درصد به محدوده های شهر و روستای کشور طی ۵ سال اضافه شود که اجرای این طرح قانونا و اجرایی در داخل کشور ظرفیت دارد.
این کارشناس مسکنی در ادامه تصریح کرد: به عبارت دیگر وعده اعطای ۲۰۰ متر زمین به مردم امکان تحقق دارد و وعده راست است و از طرفی مجلس شورای اسلامی اختیارات زیرساخت قانونی این طرح را به وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته تا روند واگذاری زمین به افراد حائز شرایط مرتفع شود.
ایلاتی اضافه کرد: از طرفی اجرای این طرح یک فرصت برای کشور است که نباید این فرصت از دست رود، چونکه بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب در دهه ۶۰ تاریخ اجرای قانون زمین شهری کمک های حائز اهمیتی در جهت خانه دار کردن مستأجران انجام داد؛ به صورت مثال در محله سعادت آباد تهران اغلب افراد به همین روش خانه دار شدند، بر همین مبنا کسانی که از این روش خانه دار شدند افراد متوسط رو به بالا جامعه به شمار می روند.
وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد
هادی عباسی اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی امروز (چهارشنبه، ۱۳ تیرماه) ضمن اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بازار مسکن، اظهار نمود: بر مبنای سرپرست ریاست جمهوری، سقف تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ گردید. بر مبنای تصمیم گرفته شده در دو سال نخست، بازپرداخت این تسهیلات برای دریافت کنندگان ماهانه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
وی اظهار داشت: بانکها مکلف به پرداخت سالانه ۲۰ درصد از منابع مالی تسهیلاتی خود به بخش مسکن هستند و بانکهای متخلف در این بخش در صورت عدم رعایت جریمه خواهند شد.
جدول افزایش اجاره بها برای ۳۱ استان ابلاغ شد
دفتر ریاست جمهوری به صورت رسمی جدول افزایش سقف اجاره بها مسکن را به مراکز ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده است.
بر این اساس حداکثر افزایش سقف اجاره بها مسکن با ۲۵.۲ درصد در ارتباط با شهر یزد و کمترین با ۲۲ درصد برای شهر زاهدان و در شهر تهران هم سقف افزایش نرخ اجاره بها ۲۵ درصد است.
جوان سازی ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال رسید
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار داشت: در شهریور ۱۴۰۰ و در شروع دولت سیزدهم، تعداد ناوگان هواپیمایی کمتر از ۱۰۰ فروند بود و عمر ناوگان به ۲۸.۵ سال می رسید و ناوگانی بسیار شکننده در کشور فعالیت می کرد.
وی افزود: با این حال، تمهیدات گوناگونی برای عبور از وضع موجود در دستور کار قرار گرفت و با بهره گیری از راهکارهای متنوع، تعداد ناوگان به بیشتر از ۲۰۰ فروند رسید.
محمدی بخش اضافه کرد: این در حالی است که عمر ناوگان هواپیمایی هم با اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی به ۲۶ سال رسیده است.
تحریم ها صنعت هوایی را متوقف نکرد
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار داشت: صنعت هواپیمایی در لبه فناوری و تکنولوژی در حرکت است و با وجود شرایط ظالمانه تحریم، نه تنها چرخ این صنعت از چرخش متوقف نشد، بلکه با شدت به انجام مأموریت های جاری خود پرداخته است.
وی گفت با وجود همه مشکلات اما در زمینه ورود ناوگان جدید تجهیز ناوگان و تاب آوری ناوگان اتفاقات خوبی را شاهد می باشیم و امیدواریم تا آخر سال ناوگان را به عددی برسانیم که مردم دیگر دغدغه ای برای پروازهای خاص همچون ایام اربعین، نوروز و غیره نداشته باشند و آنرا به سطح ایده آل برسانیم.
به گفته محمدی بخش؛ انجام ۶ میلیون پرواز بدون سانحه در مدت حدود چهار سال، با وجود همه کمبودها، تحریم ها و مشکلات، نشان دهنده تخصص، توانمندی و تلاش بالای فعالان صنعت هواپیمایی کشور است.
نیاز ۵۰۰ میلیون دلاری هواپیماهای زمین گیر برای بازگشت به چرخه
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در آئین بهره برداری از پروژه های زیرساختی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ۱۱۳ فروند هواپیمایی یاد شده به علل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش زمین گیر هستند و به جهت اینکه وارد چرخه عملیاتی شوند ۵۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارند.
وی اظهار داشت: در صورت آزادسازی قیمت ها، شرکتهای هواپیمایی هم قطعا تلاش خواهند کرد تا تعداد هواپیماهایشان را بالا برند. شرکتهای هواپیمایی برای هزینه های جاری خود سالیانه حدود یک میلیارد دلار نیاز ارزی دارند که سال قبل حدود ۴۳۰ میلیون دلار از راه مرکز مبادله ارزی دریافت نمودند، اما ناچار شدند بقیه نیاز خویش را از بازار آزاد تأمین کنند.
وی همینطور اظهار داشت: شرکتهای خارجی مطابق قانون اجازه جابه جایی مسافر در کشورمان را ندارند، بخصوص این
قیمت بلیت پروازهای اربعین تعیین نشده است
فرزادی پور در مورد پروازهای اربعین اظهار داشت: برای قیمت گذاری بلیت پروازهای اربعین تابع سیاست های حاکمیتی خواهیم بود و تا به امروز قیمتی در مورد بلیت های اربعین مشخص نشده است.
مدیرعامل هما در مورد نرخ بلیت هواپیماها اظهار داشت: با عنایت به محدودیت ها و معذوریت های موجود همچون نوسانات نرخ ارز تأمین قطعات خارجی قیمت های ماه حتی باید از قیمت های جهانی بالاتر باشد اما در واقع پایین تر و امروز متوسط جهانی هر ساعت صندلی پروازی بین ۴۷ تا ۶۰ دلار است.
وی با تکیه بر این که کف قیمت برای بلیت هواپیما وجود ندارد اما سقف قیمتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: هواپیمای جمهوری اسلامی تا امروز حتی یک ریال مازاد بر نرخ مصوب سازمان بلیط نفروخته است.
افزایش قیمت مسکن از متری ۳ میلیون به ۳۲ میلیون تومان در دولت روحانی
طی سال هایی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود همه اتفاقات ناخوشایند را در این حوزه رقم زد از رکود در ساخت و ساز گرفته تا رکود در خرید و فروش مسکن تا جایی که صدای املاکی ها هم درآمده بود و نسبت به سیاست هایی که در زمینه مسکن وجود نداشت انتقادات جدی مطرح می کردند.
عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در حالی از نیمه دوم سال ۹۲ و از آغاز دولت حسن روحانی بر صندلی سکان داری وزارت راه و شهرسازی تکیه زد که وارث بزرگترین پروژه مسکن سازی کشور با عنوان مسکن مهر بود؛ اما به جای تبدیل بهینه این پروژه به ابزاری برای خانه دار شدن مردم، از همان ابتدا بدگویی ضد این پروژه با عبارات پُر تکراری چون «عامل ایجاد تورم با تزریق نقدینگی خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی و پول پُر قدرت بانک مرکزی»، «طرحی بدون داشتن یک خط مطالعه»، «اعتقادی به مسکن مهر ندارم» و «طرح خیلی مزخرفی است» … عَلَم مخالفت با این طرح را بلند کرد.
همچنین آخوندی در یکی از مصاحبه های خود نسبت به این که در راه خانه دار شدن مستأجران گامی برنداشته بود، افتخار و اعلام نمود: «در این ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می کردم، پس ازاین رو افتخار می کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم.»
۴۹۸ هزار و ۸۶۴ متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند
سیداحمد خادمیان مدیرکل دفتر پایش طرح های مسکن از روند رو به رشد عرضه تسهیلات ودیعه مسکن اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال یک میلیون و ۸۸۷ هزار و ۴۵۲ نفر متقاضی تسهیلات ودیعه مسکنی که ثبت نام کردند که از این تعداد یک میلیون و ۶۷۷ هزار و ۵۷۰ نفر واجد شرایط شناخته شدند.
مدیرکل دفتر پایش طرح های مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: از تعداد افراد حائز شرایط شناخته شده تعداد یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۵۸ نفر برای دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی گشتند.
به گفته خادمیان، بانکهای عامل تابحال تسهیلات ودیعه مسکن ۴۹۸ هزار و ۸۶۴ متقاضی را پرداخت کرده اند و روند پرداخت تسهیلات رشد یافته است.
۴۳۵ هکتار زمین دولتی رفع تعرض شد
ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، اظهار داشت: یگان حفاظت این سازمان در سه ماه نخست سال جاری موفق به رفع فوری یک هزار و ۲۱۵ مورد تعرض به اراضی دولتی به مساحت حدود ۴۳۵ هکتار شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه یگان حفاظت در سه ماه گذشته ۸۳ مورد حکم قطعی رفع تصرف را هم اجرا کرده است، اظهار داشت: مساحت اراضی آزاد شده توسط یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در کشور بیشتر از ۲۰۸ هکتار زمین بوده است.
بر اساس گزارش ها، بیشترین میزان وقوع تعرض در سه ماه نخست سال جاری در استانهای تهران، فارس و خوزستان انجام شده است.


منبع:

1403/04/15
19:25:18
5.0 / 5
319
تگهای خبر: ابزار , ارز , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما