ریزش دو میلیون شغل در دوران كرونا

ریزش دو میلیون شغل در دوران كرونا

معاون اشتغال وزیر کار از ریزش حدود دو میلیون شغل در دوران کرونا اطلاع داد و اظهار داشت: با پرداخت تسهیلات حمایتی بیشتر از یک میلیون نفر به چرخه کار برگشتند.



به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای صدمه دیده از کرونا یکی از سیاستهای وزارت کار در جهت حفظ اشتغال بنگاهها و صیانت از نیروهای کار بود که بر این اساس ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین صدمه از شیوع کرونا را متحمل شده و دارای فهرست بیمه در چارچوب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند توانستند در سامانه کارا ثبت نام کنند و برای گرفتن وام به بانکها معرفی شوند.

فارغ از رسته های شغلی، وزارت کار یک میلیون واحد اقتصادی صدمه دیده از کرونا را هم شناسایی و با ارسال پیامک، آنها را مشمول دریافت تسهیلات حمایتی کرونا اعلام نمود.

اما صرفنظر از سیاست پشتیبانی از بنگاهها و حفظ اشتغال نیروهای کار، تداوم انتشار کرونا در کشور آسیبهای جدی به حوزه اشتغال وارد کرد و باعث رکود در بخشهای اقتصادی شد به نحوی که بخش قابل توجهی از کسب و کارها از بازار کار خارج شدند.

آنطور که عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار می گوید در دوران کرونا حدود دو میلیون شغل ریزش کرد که با پرداخت تسهیلات کمک شد نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل بازگشت مجدد به کار داشته باشند.

وی درباره پرداخت مقرری بیمه بیکاری در روزهای کرونا می گوید: حدود ۷۳۰ هزار نفر به صورت اختصاصی مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند که ۲۵۰ هزار نفر از آنها همچنان بیمه بیکاری دریافت می کنند بنابراین از این جهت نیازمند منابع جدید هستیم و امیدواریم برای سال ۱۴۰۰ حمایتها از حوزه بازار کار و کسب و کارهای صدمه دیده تداوم داشته باشد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رویارویی با کرونا و به منظور حفظ اشتغال و تداوم فعالیت کسب و کارهای صدمه دیده از کرونا، در ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۸ زیر رسته اعتباری در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار کسب و کارهای صدمه دیده قرار داده است.

در اولین مرحله ۱۴ هزار میلیارد تومان با رویکرد اشتغال محوری و در مرحله دوم ۸۰۰۰ میلیارد تومان با رویکرد بنگاه محوری و با تمرکز بر صدمه دیدگی بخشهای خدماتی در حال پرداخت است که ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن در اختیار بخشهای گردشگری و صنایع دستی، ۱۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه ورزش به صورت تخصصی و از راه دستگاههای مربوطه به واحدهای کسب و کار اختصاص یافته است.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، برابر آمارها در شوک نخست کرونا دستکم یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل گرفتار صدمه شدند و یک میلیون و ۳۰۰ هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفتند که به دنبال آن و بر مبنای اعلام وزارت کار به تدریج با ریزش حدود دو میلیون نفر در حوزه اشتغال مواجه شدیم.




1400/03/01
22:11:47
5.0 / 5
452
تگهای خبر: اشتغال , بازار , بانك , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما