رئیس كمیسیون عمران مجلس خبر داد

وجود 700 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در كشور

وجود 700 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در كشور

به گزارش هم پیما از گیلان رئیس کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به اینکه در کشور بیشتر از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم، خاطرنشان کرد: جمع اعتباراتی که سالانه برای این بخش در نظر می گیریم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است بنابراین این پروژه ها را تنها با منابع دولتی نمی توان به اتمام رساند.


محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه بازدید از زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی در جمع خبرنگاران به اتصال آب های جنوب کشور به شمال کشور از راه پروژه راه آهن اشاره و اظهار نمود: نقطه پایانی این پروژه به بندر انزلی ختم می شود که با عنایت به بازدید صورت گرفته، سرعت کار قابل قبول بود ولی به لحاظ منابع مالی لازم است این پروژه تقویت شود و سرعت کار افزایش یابد و هرچه زودتر بندر انزلی را به شبکه ریلی کشور متصل نماییم.
وی درمورد کمربندی شهر انزلی خاطرنشان کرد: بار ترافیکی که وارد شهر می شود، برای شهروندان و مسافرین مشکلاتی را بوجود آورده اما به علت مشکلات مالی سرعت پروژه بسیار پایین است.
رئیس کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از تخصیص تسهیلات بانکی در چارچوب ماده ۵۶ به این پروژه اشاره نمود و اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم تسهیلات بانکی را به کمربندی انزلی تزریق نماییم تا شاهد سرعت بخشیدن به پروژه باشیم.
رضایی، به مشکل تأمین آب آشامیدنی بندر انزلی هم اشاره نمود و اظهار داشت: قسمتی از تأمین آب آشامیدنی از چاه هایی صورت می گیرد و پنج حلقه چاه برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز شهر کمک می کنند بنابراین توافقاتی با آبفای کشور صورت گرفته که تا تابستان سال جاری آب آشامیدنی شهر از تصفیه خانه ها صورت گیرد و چاه ها مسدود شوند و شاهد افزایش کیفیت آب آشامیدنی در شهر انزلی باشیم.
وی درمورد تصفیه خانه فاضلاب غرب شهر انزلی اظهار داشت: علیرغم حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه چند سالی است که متوقف شده و در بازدیدی که انجام گرفت امیدواریم بتوانیم در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ منابع مالی به این پروژه تزریق کرده و تا ۱۴۰۲ تصفیه خانه غرب انزلی وارد مدار بهره برداری شود.
رئیس کمسیون عمران مجلس به فعالیت مجتمع بندر انزلی اشاره و تصریح کرد: این مجتمع بندری زیرساخت های لازم برای صادرات و واردات را دارد ولی هم اکنون فقط از ۲۰ درصد این ظرفیت استفاده می شود که بخشی از این مشکلات به دیپلماسی اقتصادی کشورهای همسایه باز می گردد که باید در زمینه صادرات و مناسبات اقتصادی با این همسایه ها وارد گفت وگو شویم و بیشتر از این ظرفیت استفاده نماییم.
رضایی، با تکیه بر اینکه در سالی «تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» باید فرصت هایی فراهم نماییم که تولیدکنندگان در کنار زیرساخت های دریایی واحدهای تولیدی راه اندازی کنند و زمینه را برای صادرات بیشتر فراهم آوریم، اظهار داشت: مجتمع بندری انزلی این توانایی را دارد که از ظرفیت آن برای افزایش صادرات استفاده نماییم.
رئیس کمسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه بنادر به لحاظ اجتماعی به بافت شهر کمک می کنند و در بازدیدی که از خیابان های منتهی به مجتمع بندری به عمل آمد متاسفانه آسفالت مناسب نداشتند و مسیرهای دسترسی به بندر که در مرکز شهر واقع شده مناسب نمی باشد، تصریح کرد: از ظرفیت سازمان بنادر کشور برای کمک به شهرداری و توسعه بافت شهری کمک بگیریم تا رفت و آمد برای مردم راحتتر باشد.
رضایی، ضمن اشاره به اینکه در کشور بیشتر از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام داریم، خاطرنشان کرد: جمع اعتباراتی که سالانه برای این بخش در نظر می گیریم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است بنابراین این پروژه ها را تنها با منابع دولتی نمی توان به اتمام رساند و باید به دنبال ظرفیت های بخش خصوصی باشیم که در پروژه های عمرانی سرمایه گذاری کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه تابحال از این ظرفیت استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: در این بخش جاذبه ای به وجود نیامده و اعتمادی بین بخش خصوصی و دولت شکل نگرفته است؛ به همین جهت بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری ندارد و بنابراین در تلاشیم این ظرفیت را ایجاد نماییم و در این راستا کمیسیون عمران مجلس لایحه مشارکت بخش خصوصی را عرضه داد تا فرصت هایی برای حضور پررنگ بخش خصوصی در پروژه های عمرانی کشور فراهم گردد.
رضایی، با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت میلگرد، سیمان و قیر بالا رفته است، اظهار نمود: علت این امر صادرات بدون توجه به نیاز داخلی کشور است. بسیاری از پروژه های زیرسازی شده احتیاج به قیر دارند، اما به دلیل گرانی این محصول نتوانستیم از این فرصت استفاده نماییم و در نتیجه خیلی از پروژه ها نیمه تمام رها شده اند.
نماینده جهرم در مجلس افزود: در کمیسیون عمران مجلس تلاش داریم هم قیمت ها برای مصالح حوزه عمرانی مناسب باشد و هم منابع مالی بیشتری در حوزه عمرانی تزریق کنیم؛ همینطور مشارکت بخش خصوصی را در پروژه ها داشته باشیم.




منبع:

1400/01/20
21:58:20
5.0 / 5
411
تگهای خبر: بانك , بندر , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
هم پیما
هم پیما