مدیركل ترانزیت سازمان راهداری اعلام كرد

خبرهای خوش برای كامیون داران در مرز افغانستان

خبرهای خوش برای كامیون داران در مرز افغانستان

به گزارش هم پیما مدیركل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مذاكره و توافق با مسؤلان كشور افغانستان برای تسهیل تردد ناوگان جاده ای و تبادلات تجاری و ترانزیتی بین دو كشور ایران و افغانستان اطلاع داد.


جواد هدایتی در گفتگو با ایسنا درباره آخرین مذاکرات و توافقات صورت گرفته با مقامات افغانستانی در زمینه تقویت ترانزیت و تسهیل تبادلات تجاری اظهار نمود: افغانستان بعنوان یکی از کشورهای هدف صادراتی ایران همواره مطرح بوده و کشورمان تأمین کننده کالاهای خیلی از جمله مواد نفتی، سیمان، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و... برای مردم و کشور افغانستان بوده است. ازاین رو با عنایت به لزوم توسعه صادرات غیر نفتی و تقویت روابط با کشورهای همسایه هشتمین اجلاس کمیته دو جانبه حمل و نقل ایران افغانستان طی روزهای گذشته در ایران برگزار گردید و مسائل مهمی را برای تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی ادامه داد: از آنجائیکه هدف گذاری های اقتصادی و توسعه مناسبات تجاری در بستر حمل و نقل اتفاق می افتد و شرایط از این نظر بعد از مشکلات ناشی از شیوع کرونا احتیاج به تسهیل داشت، در این اجلاس درباره روند تسهیل تردد ناوگان در سه مرز مشترک با افغانستان مذاکرات فشرده ای داشتیم.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: یکی از مهمترین مسائلی که در این حوزه با افغانستان مورد بحث و بررسی قرار دادیم کاهش هزینه های عبور و مرور ناوگان و نحوه اعمال آن بود. چون که این مساله اهمیت بسیاری برای ناوگان جاده ای و کامیون داران دارد. ازاین رو در این نشست تاکید بسیاری روی این مورد داشتیم. از طرفی هم درباره تسهیل عبور و مرور و افزایش ظرفیت پذیرش مرزها مذاکره کردیم. چون که همواره بخصوص در مرزهای میلک و دو قارون انباشتی از وسایل نقلیه وجود داشته و دارد. ازاین رو این مساله هم از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.
هدایتی اظهار داشت: با عنایت به محدودیت هایی که در گمرک افغانستان همچون کمبود باسکول و تعطیلی های مکرر دارد این مورد را بررسی کردیم تا با هماهنگی های بیشتر در میان دو کشور شرایطی فراهم نماییم تا ظرفیت عبور و مرور از مرزهای مشترک افزایش یابد و زمان توقف در این مرزها به حداقل ممکن برسد تا بتوانیم عبور و مرور کالاهای تجاری و ترانزیتی را در این مرزها تسریع نماییم و از طرفی صادرات به افغانستان ارزانتر شود.
وی اظهار نمود: محور بعدی مذاکرات با این کشور همسایه درباره نقش آفرینی افغانستان بعنوان مسیر ترانزیتی بود و در این حوزه کوریدورهای جدید ترانزیتی با عنایت به اتفاقاتی که بعد از شیوع کرونا افتاد و مرز ترکمنستان بسته شد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. چون که مسیر افغانستان می تواند آلترناتیوی برای رسیدن کالا از ایران به آسیای میانه مانند ازبکستان، قزاقستان و... باشد. همینطور در این حوزه مذاکرات چند جانبه ای با ازبکستان به صورت ویدئو کنفرانس داشتیم تا بتوانیم کوریدورهای ترانزیتی در این حوزه را تقویت نماییم.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: برای به ثمر رسیدن این مذاکرات افغانستان باید مشکلاتی همچون زیرساخت، هزینه عبور و مرور، تسهیلات تجاری و بروکراسی و امنیت را مورد توجه جدی قرار دهد تا بتوانیم کالاهای خویش را از افغانستان عبور دهیم و در آن صورت می توان به این مساله فکر کرد که کوریدورهای جدید ترانزیتی بین ایران و افغانستان و کشورهای در رابطه با آنها تقویت شود.



1399/06/15
22:53:32
5.0 / 5
1650
تگهای خبر: ارز , توسعه , ساخت , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما