دستمزد كارگران این هفته تعیین می شود؟

دستمزد كارگران این هفته تعیین می شود؟

به گزارش هم پیما نماینده كارگران در شورایعالی كار احتمال تعیین دستمزد كارگران در هفته جاری را بعید دانست و اظهار داشت: به علت عدم تعیین دستمزد، خیلی از كارگران نگران بستن قراردادهای خود در سال جدید هستند.


ناصر چمنی در گفتگو با ایسنا، درباره تشكیل جلسه دستمزد شورایعالی كار در هفته جاری اظهار داشت: فعلا دعوتنامه ای به دست ما نرسیده و بعید است كه این هفته شورایعالی كار تشكیل جلسه بدهد.
وی ادامه داد: با شرایطی كه هم اكنون در آن قرار داریم و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با كرونا، بطور قطع جلسه تعیین دستمزد به پس از ۱۵ فروردین ماه موكول خواهد شد.
نماینده كارگران در شورایعالی كار خاطرنشان كرد: خیلی از اعضای شورایعالی كار و نمایندگان كارفرمایی و كارگری از شهرهای خود در نشست شورایعالی كار حضور می یابند كه طبعا امكان مسافرت در شرایط فعلی برای آنها وجود ندارد.
چمنی درباره تبعات موكول شدن تعیین دستمزد كارگران به سال جدید توضیح داد: متاسفانه به علت كرونا سال خوبی را آغاز نكردیم و این مسئله به لحاظ روانی هم اثرگذار بود و نگرانی خاطر جامعه كارگری را به علت عدم تعیین دستمزد به دنبال داشت. هم اكنون نزدیك به ۱۴ میلیون كارگر در كشور داریم كه با خانوارهایشان به بیشتر از ۴۳ میلیون نفر می رسند، ۳.۵ میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی هم هستند و با احتساب آنها می توان گفت بیشتر از نیمی از جمعیت كشور در بلاتكلیفی به سر می برند و نمی دانند وضعیت حقوقی شان به كجا می رسد.
وی با اشاره به اینكه بیشتر از ۹۰ درصد جامعه كارگری قرارداد موقت هستند، اظهار داشت: فارغ از بحث دستمزد، در این شرایط حساس وضیت قراردادهای كار هم معلوم نیست و كارگران به علت عدم بستن قراردادهایشان نگران وضعیت شغلی خود هستند. یكی از انتقاداتی كه نسبت به مشخص نشدن رقم دستمزد تا پیش از عید داشتیم، همین مسئله است چون خیلی از كارگران نتوانسته اند قرارداد ببندند یا تمدید كنند و این مسئله را تهدیدی برای جامعه كارگری می دانیم.
به قول نماینده كارگران در شورایعالی كار، خیلی از بازنشستگان تأمین اجتماعی هم چشم انتظار رقم دستمزد هستند و باآنكه بخشی از مصوبات شورایعالی كار مثل حق مسكن و حق اولاد به آنها تعلق نمی گیرد، ولی منتظرند كه جلسه شورایعالی كار برای تعیین دستمزد كارگران چه زمانی برگزار می گردد.
به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، نشست دستمزد شورایعالی كار ۲۹ اسفند ماه سال قبل با حضور نمایندگان كارگری، كارفرمایی و دولت برگزار گردید اما باوجود توافق دولت و كارفرمایان در مورد افزایش حداقل دستمزد كارگران به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به علت اختلاف گروه كارگری در مورد این رقم و نحوه توزیع آن روی آیتم های مزد، به نتیجه نرسید و بر این اساس تعیین حداقل دستمزد كارگران به نیمه اول فروردین ماه سال جاری موكول شد؛ اما با عنایت به طرح فاصله گذاری اجتماعی جهت مقابله با ویروس كرونا به احتمال زیاد این هفته جلسه برگزار نشده و به پس از ۱۵ فروردین ماه موكول خواهد شد.



1399/01/11
22:03:49
5.0 / 5
2396
تگهای خبر: جت , مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
هم پیما
هم پیما