مرتضوی:

سیاست های ریاضتی قیمت زمین ها را زیاد می كند

سیاست های ریاضتی قیمت زمین ها را زیاد می كند

به گزارش هم پیما ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان اموال و املاك بنیاد مستضعفان كشور با اشاره به اینكه این صحبت كه مزایده های بنیاد مستضعفان، قیمت زمین ها را زیاد می كند، اظهار داشت: عدم عرضه و به مزایده نگذاشتن زمین ها و تقاضای زیاد سبب ایجاد قیمت نامتعادل می شود.


سید صولت مرتضوی، امروز چهارشنبه 30 بهمن، در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی اظهار نمود: به استناد قوانین و حسب اساسنامه بنیاد مستضعفان همانطوری كه از نامش مشخص است، رسالتش خدمات رسانی به محرومان و مستضعفان در قالب الگوهای تبیین شده است.

وی اضافه كرد: عمده امكاناتی كه در اختیار بنیاد مستصعفان است اموال و املاكی است كه در پیش از انقلاب از منابع عمومی و غاصبانه در اختیار بعضی از دولتمردان بوده است و به اعتبار احكام دادگاه ها مدیریت و بهره برداری از آنها در اختیار بنیاد قرار گرفته است.

رئیس سازمان اموال و املاك بنیاد مستضعفان كشور خاطرنشان كرد: خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند هم یكی از استان هایی است كه بخشی از اموال و دارایی های مصادره شده از حكام رژیم غاصب گذشته در آن در اختیار بنیاد است.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، مرتضوی با اشاره به حدود این املاك و كیفیت بهره برداری از آنها، اضافه كرد: املاكی كه در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد به چند بخش تقسیم می شود؛ بخشی ابنیه تاریخی است كه بنیاد آنها را مرمت و بازسازی و بخشی را به دستگاه های بهره بردار واگذار كرده و بخشی را صیانت و حفاظت می كند.

وی افزود: بخش دیگری از املاك، املاك كشاورزی است كه به رغم مشكلاتی كه پیرامون تأمین آب وجود دارد، بنیاد با بهره مندی از تكنولوژی مدرن، آبیاری نوین و مكانیزه كردن املاك كشاورزی بهره وری و برداشت در سطح و اشتعالزایی را افزایش داده است.

رئیس سازمان اموال و املاك بنیاد مستضعفان كشور بیان نمود: بخشی از املاك در محدوده خدماتی شهرها قرار دارند كه حسب كاربری هایی كه در پهنه های طرح جامع تعریف شده و بارگذاری هایی كه در اجرای طرح های تفصیلی تهیه شده برای آنها كاریری تعریف شده است.

مرتضوی با بیان ابنكه عمده ترین اموال بنیاد كاربری عمونی دارند كه به دستگاه های بهره بردار مانند آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشكی و دانشگاه بیرجند واگذار می كند، اضافه كرد: بخشی از املاك در اختیار كمیته امداد و بهزیستی برای تأمین مسكن محرومان و همینطور در اختیار طرح تعریض خیابان ها قرار می گیرد.

وی با اشاره به املاكی كه كاربری مسكونی، توریستی و یا تجاری دارند، خاطرنشان كرد: املاك همواره در مناظره های متناوب در اداره كل اموال و املاك استان با كارشناسی رسمی دادگستری و به نرخ عادلانه به مزایده گذاشته می شوند.

رئیس سازمان اموال و املاك بنیاد مستضعفان كشور با اشاره به اینكه منابع درآمدی اساسا برای مناطق محروم هزینه می شود، اظهار نمود: حسب گزارشی كه اداره كل اموال و املاك تدوین كرده است، از آغاز مزایده های فروش ملك حدود ۳۳۰ مبلیارد تومان فروش صورت گرفته كه از این مجموع ۳۰۳ میلیارد تومان در همین استان پروژه عمرانی و خدماتی تعریف و اجرا شده است.

مرتضوی با اشاره به اتخاذ تصمیم بزرگ برای خراسان جنوبی، اضافه كرد: در دوره جدید در مسافرت بهمن ماه رئیس بنیاد مستضعفان كشور به استان شهرستان درمیان بعنوان شهرستان هدف به منظور الگوسازی برای رفع محرومیت به عهده بنیاد قرار داده شد.

وی با اشاره به اینكه علاوه بر این خدمات، بنا شده كه بنیاد در این راستا خدمات ارزشمند ای را در شهرستان درمیان داشته باشد، اضافه كرد: در مسافرت رئیس بنیاد مستضعفان كشور مطالباتی عنوان شد كه سبب شد سفر امروز بنده با هدف اتخاذ تصمیم انقلابی و به نفع مردم صورت گیرد.

رئیس سازمان اموال و املاك بنیاد مستضعفان كشور با اشاره به برگزاری جلسات با مسؤلان اجرایی استان و ۳۱ دستگاه اجرایی در ارتباط با مشكلات در این سفر، اظهار نمود: یكی از اشكالات، تأمین زمین برای مسكن نیازمندان بود كه مقرر است مرتفع شود.

مرتضوی با اشاره به تصمیم برای واگذاری قنوات مربوط به بنیاد مستضعفان به روستائیان و افزایش محدوده خدماتی روستاها و توسعه طرح تعالی روستاها، خاطرنشان كرد: مصوبه ۳۰ بندی اتخاذ شد كه تمام مشكلاتی كه فراروی استان بود را طی آن حل كردیم.

وی با اشاره به اینكه در مورد برخی بناهای تاریخی هم تصمیماتی اتخاذ شد، اضافه كرد: ارگ بهارستان به آب منطقه ای واگذار شد.

مرتضوی با اشاره به اینكه میانگین رشد قیمت زمین و مسكن در خراسان جنوبی، از میانگین كشوری بالاتر نیست، اضافه كرد: عدم عرضه و به مزایده نگذاشتن زمین ها، تقاضای زیاد سبب ایجاد قیمت نامتعادل می شود.

وی با اشاره به اینكه وقتی سیاست ریاضتی و انقباضی بر اقتصاد مسكن افزایش می یابد قیمت نامتعادل می شود، اظهار نمود: چندین سال است محدوده خدماتی شهر بیرجند افزایش پیدا نكرده است و در خلال این سال ها عدم عرضه، عدم افزایش محدوده خدماتی و مهاجرت بی رویه جمعیت سبب افزایش قیمت در بیرجند شده است.

رئیس سازمان اموال و املاك بنیاد مستضعفان كشور با اشاره به اینكه اقدامات پیشگیرانه در مورد مهاجرت بی رویه و كوشش برای مهاجرت معكوس و یا متعادل از این امر جلوگیری خواهد كرد، بیان نمود: باید سیاست انقباضی در حوزه مسكن را كنار بگذاریم و محدوده شهری را افزایش دهیم.

مرتصوی با اشاره به اینكه مزایده، حقوقی ترین و منطقی ترین فرایند است، خاطرنشان كرد: در گذشته تمام درآمدها و عواید فروش زمین های بنیاد در استان هزینه شده و در آینده هم علاوه بر همه درآمدهای استان از سمت فروش املاك باید در استان هزینه شود.

وی با اشاره به اینكه بخشی از منابع كلان بنیاد در شهرستان درمیان هزینه خواهد شد، افزود: دولت باید برپایه شاخص ها اعتبارات هر شهرستان را پرداخت كند و بنیاد مستضعفان در كنار دولت فعالیت خواهد نمود.

رئیس سازمان اموال و املاك بنیاد مستضعفان كشور با اشاره به اینكه تمام استان های محروم كشور همچون خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، كهگیلویه و بویر احمد و گلستان و در هر كدام چند شهرستان تحت پوشش بنیاد هستند، اضافه كرد: مجموعه دانش بنیان بنییاد از نخبگان در این عرصه حمایت می كند و هم در جهت پرداخت تسهیلات كمك های خوبی صورت می گیرد.

مرتضوی افزود: علاوه بر آن اگر مجامع دانش بنیانی احتیاج به كمك در حوزه املاك داشته باشند به آنها كمك می نماییم.

وی اضافه كرد: برای تحقق مولفه های اقتصاد مقاومتی و كاهش اثرات ظالمانه دشمنان، بنیاد مستضعفان تقویت پروژه های دانش بنیان و پشتیبانی از فكرهای خلاق و نخبگان كشور را برپایه رهنمودهای رهبری در دستور كار دارد.

رئیس سازمان اموال و املاك بنیاد مستضعفان كشور خاطرنشان كرد: بنیاد بعنوان بازوی مقام معظم رهبری این رسالت را به بهترین وجه انجام خواهد داد.




1398/11/30
15:29:08
5.0 / 5
2472
تگهای خبر: آموزش , ارز , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
هم پیما
هم پیما