در گفت وگو با هم پیما مطرح شد

عوامل اثرگذار بر دستمزد كارگران

عوامل اثرگذار بر دستمزد كارگران

به گزارش هم پیما یك كارشناس حوزه كار با اشاره به علل تاخیر در تعیین رقم هزینه سبد معیشت كارگران، اظهار داشت: نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت حامل های انرژی دستمزد كارگران را تحت تأثیر قرار داده و باعث كاهش قدرت خرید خانوارهای كارگری می شود.



علیرضا حیدری در گفتگو با ایسنا، درباره تاخیر در برگزاری جلسات كمیته دستمزد شورایعالی كار اظهاركرد: با عنایت به واقعیات اقتصادی كشور و مبحث افزایش هزینه ها طبیعی است كه برای تصمیم گیری درمورد سبد معیشت كارگران و به دنبال آن حداقل دستمزد احتیاج به شاخصهای واقعی و یك تصمیم گیری معقول و منطقی داشته باشیم بنابراین تاخیر در اعلام رقم هزینه سبد معیشت به ضرر كارگران نیست.

جبران هزینه های معیشت كارگران در تعیین دستمزد

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا سال قبل در همین ایام به رقم سبد معیشت كارگران رسیده بودیم؟ اظهار داشت: سال قبل اصرار داشتیم كه رقم سبد هزینه كارگران را در بیاوریم ولی حالا چنین تصوری نداریم چون با عنایت به شرایط حاكم بر اقتصاد و افزایش نرح برخی اقلام اثرگذار در معیشت كارگران، امكان دارد تعدیل قیمتها ادامه پیدا كند و خیلی از ارقام نیازمند بازبینی باشد.

این كارشناس حوزه كار با اشاره به شكاف بین هزینه دستمزد و معیشت كارگران اضافه كرد: امروز كارگران با هزینه های گوناگونی همچون مسكن و اجاره بها، خوراك و پوشاك، بهداشت و درمان، ایاب و ذهاب و آموزش مواجهند و در جریان تعیین دستمزد سال آینده باید نیازهای معیشتی آنها پاسخ گفته شود.

تاثیر نوسان نرخ ارز و بنزین بر هزینه های سبد معیشت كارگران

حیدری اظهار داشت: در قانون كار توجه به حداقل های زندگی كارگران مورد تاكید قرار گرفته و مناسبات و مذاكرات مزدی كارگران در شورایعالی كار و كمیته های دستمزد هم بر همین روال پیش رفته است.

این كارشناس حوزه كار در انتها با تاكید بر افزایش هزینه سبد معیشت كارگران، موضوعاتی نظیر نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت حامل های انرژی همچون بنزین را در دستمزد كارگران اثرگذار دانست و اظهار داشت: این مسئله سبب می شود قدرت خرید كارگران بهبود نیابد و افزایش حداقل دستمزد تأثیر مثبتی در زندگی روزمره كارگران نداشته باشد.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، تابحال پنج جلسه كمیته دستمزد در شورایعالی كار برگزار شده كه به علت محاسبه و بررسی دقیق تر نرخ تورم اقلام سبد معیشت كارگران به نتیجه نرسیده است. سال قبل هزینه سبد معیشت خانوارهای كارگری از جانب اعضای كمیته دستمزد با استناد به گزارش مراجع رسمی آماری، تحقیقات میدانی كمیته های مزد از وضع معیشت خانوار در مناطق و استان های مختلف و محاسبه تورم كالاهای اساسی سبد معیشت كارگران سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین شد.




1398/10/27
12:18:08
5.0 / 5
2127
تگهای خبر: آموزش , ارز , مسكن , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما