بررسی وضعیت بازار مسكن در دومین ماه پاییز

بررسی وضعیت بازار مسكن در دومین ماه پاییز

به گزارش هم پیما قیمت خانه در تهران بعد از یك ماه ثبات، باردیگر روند نزولی به خود گرفت و در آبان ماه ۱.۸ درصد نسبت به مهرماه كاهش پیدا كرد.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، آبان ماه ۱۳۹۸ قیمت مسكن در تهران به ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان در هر متر مربع رسید كه نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد كاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش یافته است.
آن طور كه دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی گزارش داده، آبان ماه ۱۳۹۸ تعداد معاملات مسكن در تهران به ۴۰۶۸ فقره رسید كه نسبت به مهرماه امسال ۱۷.۷ درصد افزایش و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۴۲ درصد كاهش یافته است. ارزش كل معاملات مسكن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۸ به ۳۹۳۰ میلیارد تومان رسیده كه نسبت به ماه قبل ۸.۲ درصد بالا رفت اما نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۰ درصد كاهش پیدا كرد.
در هشت ماهه نخست امسال ۴۰ هزار و ۵۸۳ مبایعه نامه در شهر تهران به امضا رسیده كه نسبت به هشت ماهه ابتدای سال قبل ۵۷ درصد افت نشان داده است.
از جانب دیگر متوسط قیمت یك متر مربع واحد مسكونی شهر تهران در هشت ماهه نخست سال جاری ۱۲ میلیون و ۸۱۷ هزار تومان بوده كه نسبت به هشت ماهه نخست سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است. ارزش ریالی معاملات در هشت ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ به ۴۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده كه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۵ درصد كاهش نشان داده است.
روند باثبات ساخت و ساز در پایتخت
از جانب دیگر آمار تعداد واحدهای مسكونی در پروانه های ساختمانی صادره در مهرماه ۱۳۹۸ كه گزارش آن در آبان ماه اعلام شده نشان داده است در مهرماه ۱۳۹۸ برای ۵۵۲۴ واحد مسكونی، مجوز ساخت صادر شده كه نسبت به شهریور امسال و مهرماه سال گذشته به ترتیب ۲۸ و ۵.۱ درصد افزایش یافته است. به صورت كلی در هفت ماهه نخست سال جاری ۳۷ هزار و ۲۲۶ واحد مسكونی بر مبنای پروانه های ساختمانی در حال راه اندازی بوده كه نسبت به هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۸.۴ درصد كاهش نشان داده است.
چشم انداز بازار مسكن از نظر كارشناسان
بعد از آن كه در مرداد و شهریورماه قیمت خانه در تهران بر مبنای آمار دفتر اقتصاد مسكن دو افت ۳.۱ و ۳.۵ درصد را نشان داد، مهرماه قیمت ماهیانه مسكن ۱ درصد بالا رفت اما باردیگر كاهش ۱.۸ درصدی در آبان ماه، نگرانی از بابت رشد قیمت را به حداقل رساند. هرچند مهرماه هم قیمت در مناطق پرتقاضا همچون مناطق ۵، ۴، ۱۴ و ۱۵ بین ۲ تا ۱۲ درصد كاهش یافته بود اما رشد ۷، ۹.۵ و ۵.۳ درصدی قیمت در مناطق ۱ تا ۳ پایتخت بر معدل كل اثر گذاشت. با این وجود باردیگر میانگین قیمت كل در آبان ماه روند نزولی به خود گرفت.
پروانه اصلانی، سرپرست دفتر اقتصاد مسكن در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: دلیل افزایش كمتر از یك درصدی قیمت مسكن شهر تهران در مهرماه نسبت به شهریورماه، عموما به افزایش معاملات منطقه ۱ برمی گردد كه در ماه های پیش از آن معاملات و قیمت در این منطقه افت محسوسی داشت؛ ازاین رو بعید است كه قیمت خانه در ماه های آینده افزایش یابد؛ مگر این كه تحولات پیشبینی نشده ای در اقتصاد كلان پیش بیاید.
هم چنین سلمان خادم المله، كارشناس بازار مسكن می گوید: اینكه بازار مسكن پس از دو افت ماهیانه با افزایش معاملات مواجه گردید می تواند به سیاست های انبساطی دولت و بانك مسكن مربوط باشد كه اثر كوچكی روی بازار مسكن گذاشت. هم چنین در هفته های اخیر بازارهای رقیب مسكن مثل طلا، ارز و بورس با ثبات مواجه بودند كه تركیب این عوامل سبب اثرگذاری روی بازار مسكن شد. اما به صورت كلی در حوزه مسكن تعادل عرضه و تقاضا برقرار نیست. طرف تقاضا با عنایت به افزایش شدید قیمت ها به شدت تحت فشار است. بنابراین روال عادی و نرمال را در بازار مسكن شاهد نیستیم.
این كارشناس بازار مسكن با اشاره به اینكه بعید است در آینده نزدیك تحرك اساسی و اتفاق ویژه ای در حوزه معاملات مسكن ایجاد شود، اظهار داشت: تا زمانی كه تكلیف متغیرهای اثرگذار بر بازار مسكن معلوم شود شرایط ركودی در بازار مسكن ماندگار خواهد بود. امكان دارد تحركات كوچكی مثل آنچه در مهر ماه و آبان ماه صورت گرفت روی دهد اما رونق ایجاد نخواهد شد. به هر حال قیمت ارز یك دفعه ۳.۵ برابر شده كه البته الان به یك جایگاه نسبتا باثبات تری رسیده است. افزایش قیمت ارز به كاهش ارزش پول ملی و افت اقتصاد منجر شده و قیمت كالاها متناسب با این افت، بروز شده است.
خادم المله خاطرنشان كرد: اگر همین ثبات در بازارهای موازی همچون بازار ارز باقی بماند می توان انتظار داشت كه قدرت خرید متقاضیان مسكن به تدریج در بازه سه تا چهار ساله افزایش یابد. بدین معنا كه از یك طرف با ثبات قیمت مسكن مواجه باشیم و از سوی دیگر تورم ثابت بماند. یعنی ثبات قیمت اسمی و كاهش قیمت واقعی مسكن را شاهد باشیم كه در آن صورت با افزایش سطح درآمد عمومی، تحرك به شكل تدریجی در بازار مسكن ایجاد می شود. اگر اوضاع مشابه دوره های گذشته باشد خروج از ركود حداقل سه سال زمان خواهد برد.



1398/09/04
23:29:02
5.0 / 5
1810
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
هم پیما
هم پیما