گزارش هم پیما

محدودیت ۱۶۰ برگه ای خرید اوراق تسهیلات مسكن

محدودیت ۱۶۰ برگه ای خرید اوراق تسهیلات مسكن

به گزارش هم پیما ناظر بازار سرمایه از اعمال سقف خرید ۱۶۰ برگه در هر معامله اوراق تسهیلات مسكن از جانب هر كد معاملاتی اطلاع داد.



به گزارش هم پیما به نقل از مهر، بر مبنای اعلام جدید فرابورس ایران، برای خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسكن برای دو بانك ملی و مسكن كه با نمادهای معاملاتی به ترتیب: «تملی» و «تسه» در بازار سرمایه عرضه می شود، محدودیت های جدید تعیین شده است.
محدودیت زمانی ۴ ماهه فروش اوراق
بر این اساس ناظر بازار فرابورس در آخرین روز كاری هفته جاری اعلام نمود با عنایت به مصوبه شورای پول و اعتبار در ۲۸ مهر، خریداران اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن بانك مسكن تا ۴ ماه از زمان خرید این اوراق امكان فروش آنرا ندارند.
با این حال ناظر بازار برای آن دسته از خریداران اوراق تسهیلات مسكن بانك مسكن با نماد معاملاتی تسه كه تنها ۴ ماه به زمان انقضای تاریخ اعتبار آن نماد معاملاتی باقی مانده، این محدودیت را مستثنی قائل شده است.
بنابراین نمادهای معاملاتی تسه ۹۶۰۹، تسه ۹۶۱۰، تسه ۹۶۱۱ و تسه ۹۶۱۲ كه مربوط به اوراق تسهیلات مسكن صادره در ماه های آذر تا اسفند سال ۱۳۹۶ هستند، از محدودیت فروش، معافند.
هر معامله گر چند برگه تسه می تواند خریداری كند؟
از دیگر محدودیت هایی كه برای اوراق تسهیلات مسكن در نظر گرفته شده، تعیین سقف خرید ۱۶۰ برگه برای دارنده هر كد معاملاتی در هر جلسه خرید است.
بر اساس اعلام ناظر بازار فرابورس، تخطی از این محدودیت ها منجر به ابطال كلیه معاملات، حذف سفارش های انجام شده و ارجاع تخلف به مرجع رسیدگی به تخلفات در سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.
گفتنی است دارندگان برگه هایی كه تاریخ اعتبار آنها به پایان رسیده، تا یك ماه بعد از آن تاریخ می توانند با رفتن به شعب بانك مسكن نسبت به دریافت تسهیلات مسكن اقدام نمایند.
محدودیت های معاملاتی اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی
ناظر فرابورس در مورد معاملات اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن بانك ملی با نماد معاملاتی «تملی»، محدودیت زمانی فروش را حذف كرده و دارنده این اوراق می تواند از پانزدهم همان ماه تا ۲ سال مبادرت به خرید و فروش اوراق كند.
همچنین محدودیت حجمی هم برای اوراق تمای افزایش یافته و حدودا تا ۸۰ درصد بیشتر از اوراق تسه امكان خرید اوراق تملی و تا سقف ۲۴۰ برگه در هر جلسه معاملاتی با یك كد بورسی وجود دارد.
كارشناسان بازار سرمایه معتقدند احتمال دارد محدودیت های حجمی جدید به افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسكن بانك مسكن با نماد «تسه» و استقبال بیشتر از تسهیلات مسكن بانك ملی با نماد «تملی» منجر شود.
هم قیمت تسه رشد داشت هم میزان استقبال خریداران
اگرچه اطلاعیه ناظر بازار در آخرین دقایق آخرین روز كاری هفته گذشته اعلام شد، اما در بازار این اوراق از بامداد روز گذشته (شنبه ۲۵ آبان) بعنوان نخستین روز كاری هفته جاری تا حدودی افزایش قیمت رخ داد و بیشتر نمادهای معاملاتی تسه و تملی سبزپوش بودند.
به گونه ای كه در معاملات روز گذشته اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن در بیشتر نمادهای معاملاتی، كف قیمت ها كمتر از ۳۸ هزار تومان نبود؛ در چند نماد هم بالاترین قیمت تا ۴۵ هزار تومان می رسید.
بیشترین میزان فروش هم با حدود ۲۷ هزار برگه به نماد معاملاتی تسه ۹۸۰۷ (اوراق تسهیلات مسكن صادره در مهر امسال) تعلق داشت؛ در سایر نمادهای معاملاتی هم میزان عرضه برگه ها به ۲ تا ۸ هزار برگه می رسید. میانگین قیمتی نماد تسه ۹۸۰۷، ۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان كشف قیمت شده و این بازه قیمتی در حدود ۱۸ نماد معاملاتی تكرار شده بود.
همچنین صف خرید متقاضیان دریافت اوراق تسهیلات مسكن به تدریج در حال افزایش بود و در بیشتر نمادهای معاملاتی استقبال خوبی از خرید این برگه ها صورت گرفت.
نمادهای تملی (اوراق تسهیلات مسكن بانك ملی) هم در معاملات روز گذشته با اندكی افزایش به حدود ۱۹ هزار تومان رسید كه نسبت به هفته های گذشته كه به كمتر از ۱۴ هزار تومان كاهش داشت، از رشد نسبتا مناسبی برخوردار شد.
حداكثر سن واحد مسكونی مشمول دریافت وام خرید مسكن چه قدر است؟
به نظر می رسد افزایش سقف سنی بنا برای اختصاص سقف تسهیلات خرید مسكن (۱۴۰ میلیون تومان برای زوجین و ۹۰ میلیون تومان برای متقاضیان فردی در تهران) از جانب بانك مسكن از ۲۰ به ۲۵ سال و همینطور اختصاص بخشی از این تسهیلات به واحدهای مسكونی ۲۵ تا ۳۰ ساله، تاثیر به سزایی در افزایش استقبال از دریافت وام مسكن داشته است.
گفتنی است افزایش سقف سن بنا به تسهیلات مسكن از محل صندوق پس انداز مسكن یكم تعلق نمی گیرد و مشمولان دریافت این تسهیلات همچنان می بایست واحد مسكونی حداكثر ۱۵ ساله با این تسهیلات خریداری كنند.

1398/08/27
13:25:38
5.0 / 5
2255
تگهای خبر: بازار , بانك , فروش , مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
هم پیما
هم پیما