معاون وزیر راه و شهرسازی:

برنامه ای برای انتقال پایتخت به سمنان نداریم

برنامه ای برای انتقال پایتخت به سمنان نداریم

به گزارش هم پیما معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هیچ برنامه ای برای انتقال پایتخت از تهران به سمنان یا شهر دیگری نداریم و فقط بحث انتقال مراكز سیاسی و اداری با عنایت به مصوبه مجلس مطرح است.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، پروانه صادق مالواجرد - معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی - امروز در نشست خبری اظهار نمود: سوژه انتقال آب از دریای خزر به سمنان در شورای عالی آب دنبال می شود و ارتباطی به شورای عالی شهرسازی ندارد اما آنچه مورد تاكید قرار دارد، این است كه در مباحث پراكندگی جمعیتی مسأله آب سوژه مهم و حیاتیست.
وی با بیان این كه وقتی از تهران صحبت می نماییم، باید مجموعه شهری تهران و كرج را در نظر بگیریم، اضافه كرد: سوژه انتقال پایتخت مطرح نیست اما سیاست اصلی تمركززدایی از تهران است كه برمبنای قانون امكان سنجی ساماندهی، تمركززدایی و انتقال مراكز اداری و سیاسی تهران دنبال می شود و تابحال هفت جلسه در این زمینه برگزار شده است.
صادق مالواجرد همین طور درباره حفظ باغات تهران اظهار داشت: در دوره های قبلی برای باغات در كمیسیون ماده پنج، مجوزهای تا ۱۱ طبقه داده می شد اما مدیریت شهری الان جلوی این این اقدامات را گرفته و مجوز بیشتر از چهار طبقه به باغات نمی دهد.
وی افزود: همین طور دیگر امكان تفكیك باغات در مساحت های كمتر از ۱۰ هزار متر وجود ندارد. در چند ماه گذشته بیشتر مواردی كه در كمیسیون ماده پنج مطرح می شود طرحهای كلان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تفاوت طرح اقدام ملی با پروژه مسكن مهر اظهار نمود: یكی از مهمترین موارد تفاوت این دو طرح با یكدیگر به مكان یابی دو پروژه مربوط می شود. تمام تلاش ما این است كه مكان یابی تولید مسكن برمبنای نیاز اصلی متقاضیان در محدوده شهرها و موقعیت های مناسب باشد. در حالی كه در طرح مسكن مهر این مورد لحاظ نشد. در طرح مسكن مهر ابتدا واحدهای مسكونی را ساختند و بعد خدمات آنرا ایجاد كردند. بنا بر این الان كه شش سال از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید می گذرد، ما هنوز در حال تكمیل خدمات و زیرساخت های مسكن مهر هستیم.
صادق مالواجرد درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی دانشگاه تهران اظهار داشت: یكی از مصادیق مطالبات شهروندان و حقوق عمومی در محدوده دانشگاه تهران است. مصوبه هیات وزیران در این زمینه سال ۱۳۸۲ تهیه شده اما با عنایت به این كه برخی ملاحظات در آن رعایت نشده بود، قابل اجرا نبود. اردیبهشت امسال طرحی ارائه شده در این زمینه كه حتما باید املاك مردم تملك شود. اما مصوبه شورای عالی به این صحه گذاشت كه از این به بعد ضرورتی برای تملك وجود ندارد. پس واحدهای مسكونی و تجاری كه در این محدوده قرار دارد، می تواند وجود داشته باشد برای اینكه ما رویكرد تخریب را قبول نداریم.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خبر داد: تا اختتام آبان ماه دانشگاه تهران فرصت دارد كه طرح نهایی ساماندهی دانشگاه تهران را ارائه كند.
او همینطور با اشاره به شناسنامه دار كردن باغات تهران اظهار داشت: ساخت و ساز در محدوده باغات تهران به ماده ۱۴ زمین شهری نزدیك شد. سابقا شاهد بودیم كه در مواقعی ۳۰ درصد سطح اشغال در باغات تهران به ۸۰ درصد می رسید اما الان بیشتر از ۱۵ درصد مجوز داده نمی گردد. تعداد طبقات هم دو، سه و نهایتا چهار طبقه است، در حالی كه قبلا تا ۱۱ طبقه هم مجوز می دادند.
صادق مالواجرد اشاره كرد: نكته دیگر نوع فعالیتی است كه در باغات انجام می شود. باید طوری سیاستگذاری نماییم كه مالك خصوصی بتواند از ارزش افزوده باغ استفاده نماید تا صاحبان برای حفظ باغات انگیزه داشته باشند. اتفاق مثبتی كه افتاده این است كه الان در مواقعی باغات تفكیك می شوند، دیگر امكان كوچك شدن كمتر از ۱۰ هزار متر مربع وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش كه شنیده می شود مصوبات شورای عالی شهرسازی در مشهد اجرا نمی گردد و یا اینكه گویا مقرر است تراكم بیشتری نسبت به طرح اولیه در محله سیروس داده شود، اظهار داشت: من نه تنها هیچ مماشاتی در زمینه معماری و شهرسازی ندارم بلكه مواردی كه در زمان آقای آخوندی شروع شده در كمتر از یك سال اخیر محقق شده است. همچون ۵۵ متری اراك، طرح حرم مطهر امام رضا (ع) و ساماندهی دانشگاه تهران.




منبع:

1398/08/15
20:18:46
5.0 / 5
2298
تگهای خبر: ارز , تولید , خدمات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
هم پیما
هم پیما