آمار اشتغالزایی تعاونی ها در مهرماه نشان داد

ایجاد بیشتر از 3500 شغل در بخش تعاون

ایجاد بیشتر از 3500 شغل در بخش تعاون

هم پیما: گزارش سامانه جامع آمارهای ثبتی وزارت كار نشان میدهد كه ثبت 261 شركت تعاونی در ماه گذشته برای 3553 نفر اشتغالزایی به دنبال داشته است.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، طبق گزارش به دست آمده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در مهر ماه امسال ۲۶۱ شركت تعاونی و ۲ اتحادیه تشكیل و ثبت شده اند كه فعالیت آنها در حال بهره برداری و یا در دست اجرا بوده است. كل تعداد اعضای این تعاونی ها ۶۱۱۵ نفر بوده و فعالیت آنها برای ۳۵۵۳ نفر اشتغال به وجود آورده است.

بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی ها نشان میدهد كه استانهای خراسان رضوی، فارس، خوزستان و لرستان بیشترین تعداد تعاونی تشكیل شده را به خود اختصاص داده اند و بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده نیز به فعالیتهای "كشاورزی" و "صنعت" متعلق می باشد.

بیشترین تعداد اعضا به تعاونی های دارای فعالیت "مستغلات اجاره و فعالیتهای كسب و كار" با ۱۴۰۸ نفر عضو و تعاونی های "عمده فروشی و خرده فروشی" با ۱۳۵۹ نفر عضو اختصاص دارد اما بیشترین تعداد شاغلان متعلق به تعاونی های دارای فعالیت "ساختمان" با ۷۰۳ نفر و تعاونی های "مستغلات اجاره و فعالیتهای كسب و كار " با ۶۹۳ نفر اشتغال مربوط است.



مقایسه عملكرد مهرماه جاری نسبت به شهریور ماه نشان میدهد كه تعداد تعاونی های ثبت شده در مهرماه افزایشی معادل ۱۴ درصد داشته است چونكه تعداد تعاونی ها در شهریور ماه ۲۲۸ واحد بوده و در مهرماه امسال به ۲۶۱ واحد رسیده است. میزان اشتغالزایی تعاونی های ثبت شده در شهریور ماه نیز ۳۹۵۶ نفر بوده ولی آمار مهرماه از ایجاد ۳۵۵۳ فرصت شغلی خبر می دهد بر همین مبنا تعداد اعضا با افزایش هفت درصدی و تعداد فرصتهای شغلی با كاهشی معادل ۱۰ درصد روبه رو بوده است.

همچنین این گزارش حاكی از آنست كه تعداد تعاونی های ثبت شده در مهرماه سال قبل ۳۲۱ واحد بوده كه برابر آمارهای ثبتی به ۲۶۱ واحد طی یك ماه اخیر رسیده و كاهش ۱۹ درصدی را به دنبال داشته است. این میزان برای تعداد اعضا افزایشی معادل ۲۲ درصد و تعداد فرصتهای شغلی كاهشی معادل ۲۰ درصد را بهمراه داشته است.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، هم اكنون بیشتر از ۹۸ هزار شركت تعاونی با ۱.۷ میلیون نفر فرصت شغلی در كشور فعالیت می نمایند. باوجود پایین بودن سهم بنگاه های كوچك و متوسط در تولید ناخالص داخلی كه ناشی از بنگاه داری بخش دولتی و شبه دولتی در كشور است، تعاونی ها می توانند نقش مهمی در پروسه رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ارزان قیمت در چارچوب بنگاه های كوچك و SME ها ایفا كنند.





منبع:

1398/08/11
20:59:05
5.0 / 5
2268
تگهای خبر: ارز , اشتغال , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
هم پیما
هم پیما