عضو كانون عالی شوراهای اسلامی كار اعلام كرد

زمان صدور مجوز كسب وكارها را كوتاه كنید!

زمان صدور مجوز كسب وكارها را كوتاه كنید!

به گزارش هم پیما عضو كانون عالی شوراهای اسلامی كار حذف مقررات دست و پاگیر، كوتاه شدن زمان صدور مجوزهای كسب و كار و حمایت مالی از كارخانه های با سابقه و شهرك های صنعتی را خواهان شد و اظهار داشت: تا زمانی كه فضای كسب و كار مساعد نشود، نمی توانیم مشكلات اقتصادی و بیكاری را حل نماییم.



علی اصلانی در گفتگو با ایسنا، با تاكید بر رفع موانع فضای كسب و كار كشور اظهار نمود: واقعیت امر این است كه مشكلات زیادی در راه كسب و كار كشور وجود دارد و هیچگاه آن طور كه دغدغه مقام معظم رهبری بوده این موانع برطرف نشده و فضای كسب و كار مساعد نبوده است.

وی اضافه كرد: متاسفانه یكی از موانع در اجرای قانون است. شما ببینید قانون سیاستهای اصل ۴۴ بر كاهش تصدیگری دولت و خصوصی سازی تاكید دارد و می خواهد كه دولت را كوچك كند در همین راستا خیلی از شركتها به بخش خصوصی واگذار شد ولی به دنبال واگذاری مشكلاتی هم پدیدار شد. امروز هپكو، آذرآب، ماشین سازی تبریز و هفت تپه نمونه هایی از این واگذاری ها هستند ولی چون نظارت رویشان نبوده كارگران این كارخانه ها با مشكلات زیادی روبه رو شده اند.

عضو كانون عالی شوراهای اسلامی كار افزود: تصور ما از بخش خصوصی این بود كه چون پول می آورد و سهامدار است، دقت بیشتری در راه اندازی كارخانه و خط تولید می كند ولی غالبا كارفرمای این كارخانه ها بعد از واگذاری نخستین كاری كه كردند اخراج كارگران رسمی و نیروهای باسابقه بود و بعد اعلام نمودند كه می خواهند صادرات را گسترش بدهند.

عدم توسعه دولت الكترونیك همچون موانع كسب و كار

اصلانی در ادامه عدم توسعه دولت الكترونیك را یكی از موانع كسب و كار در كشور عنوان نمود و اظهار داشت: تمام دولتها در كشور همیشه بر ایجاد و استقرار دولت الكترونیك تاكید داشتند ولی دیدیم كه این اجبار قانونی هم به درستی اجرا نشد و تنها یك اسم از آن باقی ماند تا بروكراسی های زائد و آزار دهنده همچنان در راه كارآفرینان و تولیدكنندگان بماند.

وی اضافه كرد: در كشورهای دیگر نظیر تركیه ظرف ۲۴ ساعت همه مقدمات و بسترهای شروع یك كسب و كار در اختیار كارآفرین قرار می گیرد تا به سرعت برنامه خویش را عملیاتی و محصولش را تولید نماید ولی ما مدام سنگ اندازی می نماییم و فقط چند ماه طول می كشد تا یك مجوز كسب و كار صادر شود با چنین شرایطی طبیعی است كه سرمایه گذار فرار كند و علاقه ای به سرمایه گذاری نداشته باشد.

كوتاه كردن فرآیند صدور مجوز كسب و كار

این مقام مسئول كارگری با اشاره به سخت گیری های موجود در صدور مجوز یك كسب و كار اظهار داشت: قبلا شركتها برای تمدید كارت بازرگانی كه به منزله تولید كارخانه بود، تنها از سازمان تامین اجتماعی و اداره دارایی استعلام می گرفتند و اگر بدهكار نبود كارت را تمدید می كردند. جدیدا وزارت جهاد كشاورزی را هم برای دریافت مجوز اضافه كردند. بنابر این وقتی مدام فرآیند صدور مجوز را طولانی می نماییم نمی توانیم به بهبود فضای كسب و كار امیدوار باشیم.

رئیس كانون شورای اسلامی كار البرز افزود: در استان البرز یك كارخانه چراغ سازی راه اندازی شده كه تمام چراغ های ماشین دو خودروسازی بزرگ را تولید می كند وقتی از این كارخانه بازدید كردیم از نظم و ترتیب و آراستگی كارخانه تعجب كردیم ولی زمانی كه با مدیركارخانه صحبت كردیم به ما گفت قبلا ۶۵۰ كارگر داشت كه الان به ۱۵۰ كارگر رسیده و دلیلش این بود كه كارخانه مواد اولیه برای تولید نداشت و چون پولش را از كارخانه های خودروسازی دریافت نكرده بود قادر به پرداخت حقوق كارگرانش نبود و بدتر آن به دارایی و بیمه بدهكار بود.

حذف مقررات دست و پاگیر و پشتیبانی از شهركهای صنعتی

اصلانی در انتها حذف مقررات دست و پاگیر، كوتاه شدن زمان صدور مجوزهای كسب و كار و حمایت مالی از كارخانه های با سابقه و شهركهای صنعتی را خواهان شد و اظهار داشت: بیكاری، تورم، ركود متاثر از فضای كسب و كار كشور است و تا زمانی كه این فضا مساعد نشود و قانون را به معنای واقعی اجرا نكنیم، نمی توانیم مشكلات اقتصادی را حل نماییم.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود بر ضرورت اصلاح فضای كسب و كار، حذف موازی كاریهای غلط و برداشته شدن انحصار و موانع كار تاكید فرمودند. با وجود تلاش قوای مقننه و مجریه برای شناسایی قوانین و مقررات مخل كسب و كار، این امر تا به امروز صورت نگرفته و ادبیات مقررات زدایی به روشی كه در دیگر كشورها وجود دارد، در ایران وجود نداشته است. كارشناسان اعتقاد دارند كه عدم هماهنگی، عدم انسجام و وجود مصوبات هم پوشان و موازی، دلیل ناكامی هیات های مقررات زدایی در سالهای اخیر بوده است.




1398/08/06
10:43:21
5.0 / 5
1847
تگهای خبر: توسعه , تولید , جت , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
هم پیما
هم پیما