بازار اجاره آرام تر شدبعلاوه قیمت

بازار اجاره آرام تر شدبعلاوه قیمت

به گزارش هم پیما جهش قیمت ها در بازار اجاره، این بخش را هم گرفتار كسادی كرد. واسطه های ملكی می گویند به دنبال افت ۶۵ درصدی خرید و فروش مسكن، از آغاز تیرماه بازار اجاره هم گرفتار كسادی شده و عمده مستاجران قراردادهای خویش را تمدید می كنند؛ شیب افزایش قیمت ها هم ملایم تر شده است.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، از آغاز خردادماه امسال قیمت ها در بازار اجاره به تبعیت از جهش قیمت مسكن رشد قابل توجهی داشت. دفاتر املاك از افزایش ۲۰ تا ۷۰ درصدی نرخ های پیشنهادی از جانب موجران خبر دادند. هرچند روند رشد قیمت ها با عنایت به جامعه هدف بازار اجاره، پایین تر از افزایش قیمت خرید و فروش بوده، اما در بعضی مناطق پرتقاضا اجاره بها به اندازه میانگین قیمت مسكن افزایش یافته است. به علت پایین آمدن نرخ سود بانكی هم عمده مالكان ترجیح می دهند كه به جای پول پیش، اجاره بیشتری دریافت نمایند.
پیشبینی می شد با آغاز تیرماه كه نخستین ماه از فصل جابه جایی به حساب می آید شاهد افزایش جابه جایی و به تبع آن رشد قیمت ها در بازار اجاره باشیم اما افت شدید سرعت رشد قیمت مسكن تاثیر خویش را در اجاره بها هم ایجاد كرد و این بخش هم تا حدودی آرام شده است؛ چون كه قیمت مسكن بعنوان مهم ترین شاخص قیمت اجاره ارزیابی می شود. هرچند عواملی همچون نرخ تورم، سود بانكی و بازدهی بازارهای رقیب هم در افزایش اجاره بها موثر است. قیمت مسكن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۸ به متری ۱۳.۵ میلیون تومان رسید كه نسبت به ماه قبل فقط ۰.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد نشان داد. افزایش قیمت عموما در مناطق جنوبی صورت گرفت و مناطق میانی گرفتار كاهش قیمت شدند.
مظنه اجاره بها در تهران بر مبنای قیمت های پیشنهادی در مردادماه ۹۸ محله متراژ سن بنا ودیعه(تومان) اجاره(تومان) سلسبیل ۵۰ ۱۴ ۱۵ میلیون ۱.۵ میلیون اكباتان ۷۴ - ۱۷۰ میلیون - دروس ۱۲۵ ۷ ۱۲۰ میلیون ۵.۵ میلیون پرند ۸۰ نوساز ۱۰ میلیون ۴۰۰ هزار نواب ۴۵ ۱۳ ۳۰ میلیون ۱ میلیون پونك ۸۵ ۱۲ ۲۰۰ میلیون - مجیدیه ۹۵ ۱۲ ۲۱۰ میلیون - جنت آباد ۷۵ ۱۶ ۱۵۰ میلیون - تهرانپارس ۷۰ نوساز ۱۳۰ میلیون - اندیشه ۹۴ ۳ ۵۰ میلیون ۹۵۰ هزار كوچ طبقاتی در پایتخت كلید خورد
از جانب دیگر گزارش های میدانی نشان داده است كه امسال مستاجران به اولویت های بعدی روی آورده اند. بعضی به خانه های قدیمی تر رفته اند و برخی دیگر محله یا منطقه خویش را تغییر داده اند. هم چنین از اطراف تهران خبر می رسد كه به دنبال نوسانات نرخ اجاره بها جمعیت شهرهای اقماری پایتخت افزایش یافته است. یك واسطه ملكی در یكی از شهرهای شرق تهران می گوید: امسال شاهد مهاجرت تعداد قابل توجهی از خانوارهای تهرانی به این منطقه هستیم؛ برخی برای خرید آمدند و برخی دیگر برای اجاره.
هرچند بانك مركزی، میانگین افزایش اجاره بها در شهر تهران طی تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته را ۲۵ درصد اعلام نموده، بررسی های میدانی از آن حكایت می كند كه در مناطق دارای سرانه های مناسب و پرتقاضا افزایش، بسیار بیشتر از این مقدار بوده است. هرچند از اوایل تیرماه قراردادهای اجاره هم راكد شده و مشاوران املاك می گویند كه عمده مستاجران قراردادهای خویش را تمدید می كنند. مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاك هم اطلاع داده كه در ایام اخیر شاهد كاهش قیمت های پیشنهادی در بازار اجاره هستیم.
پیشبینی می شود هرچه به پایان فصل نقل و انتقالات نزدیك تر شویم بازار اجاره روند آرام تری به خود بگیرد.



1398/05/12
17:46:11
5.0 / 5
1492
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
هم پیما
هم پیما