تورم مسكن كم شد

تورم مسكن كم شد

هم پیما: گزارش مركز آمار ایران و بررسی های میدانی از دفاتر املاك نشان داده است كه سرعت رشد ماهیانه قیمت مسكن در اردیبهشت ماه به كمتر از یك درصد رسیده است.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، قیمت مسكن شهر تهران پس از التهاب اسفندماه ناشی از دیدگاه سنتی به بازه زمانی پس از عید و انتظارات تورمی كه از تحریم ها تأثیر گرفت، در هفته های اخیر گرفتار ثبات نسبی شده است.
گزارش شاخص بهای مصرف كننده در اردیبهشت ماه كه توسط مركز آمار نمایش شده نشان داده است در اردیبهشت ماه رقم شاخص گروه مسكن به ۱۴۱ واحد رسیده است. این مساله از آن حكایت می كند كه تورم ماهانه گروه مسكن در اردیبهشت ماه معادل با ۰.۶ درصد بوده است. این رقم در فروردین ماه سال جاری به میزان ۱.۷ درصد ثبت شده بود، این مساله نشان داده است كه میزان تورم ماهانه در این ماه به میزان بیشتر از یك واحد درصد كاهش را ثبت كرده است. بدین سبب می توان اظهار داشت كه تورم بخش مسكن در بازه ماهانه در راه كاهشی قرار دارد.
هم چنین رئیس اتحادیه مشاوران املاك با تأیید ثبات نسبی بازار مسكن اظهار داشت: پایین آمدن قیمت دلار، پایین بودن تأثیرگذاری تحریم ها بر اقتصاد كشور و برداشتن قیمت از آگهی های فروش ملك در فضای مجازی به ثبات نسبی بازار مسكن منجر شده و اگر نوسان قابل توجهی را در بازار ارز نداشته باشیم انتظار می رود بازار مسكن در راه آرامش قرار بگیرد.
مصطفی قلی خسروی با بیان این خبر كه طبق دستور اتحادیه، دفاتر مشاور املاك از اعلام قیمت در آگهی ها منع شدند، اشاره كرد: با وجودی كه دادستانی دستور داده قیمت از آگهی ها حذف شود می بینیم كه در خیلی از موارد این مساله رعایت نمی گردد. بنا بر این طی بخشنامه ای به همه دفاتر املاك، آنها را از هرگونه قیمت گذاری منع كرده ایم. اگر در بعضی فایل ها قیمت دیده شود مربوط به آگهی های شخصی است و طبیعتاً مسؤولیت آن به عهده سایت ها خواهد بود.
وی درباره وضعیت بازار مسكن در هفته های اخیر اظهار داشت: پس از فروردین ماه، بازار به قیمت های نامتعارف، واكنش منفی نشان داد و معاملات بطور محسوسی كم شد. در واقع هیچ خرید و فروشی با قیمت های كذایی صورت نمی گیرد اما بعضی مالكان هنوز بر روی آن اصرار دارند. پیش بینی می نماییم كه وقتی مشتری برای این فایل ها پیدا نشود مالكان قیمت ها را تعدیل كنند.
بگفته خسروی، جهش قیمت ارز با وجود اثرات منفی، یك نتیجه مثبت به دنبال داشته و آن كاهش خرید آپارتمان در تركیه است. طبق برخی گزارشات، خرید ملك توسط اتباع ایرانی در كشور تركیه ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به گذشته كاهش نشان داده است.




منبع:

1398/03/04
23:17:40
5.0 / 5
1360
تگهای خبر: ارز , بازار , سایت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
هم پیما
هم پیما