ارسال پیش نویس آئین نامه گردنگیر استفاده از BIM به هیئت دولت

ارسال پیش نویس آئین نامه گردنگیر استفاده از BIM به هیئت دولت

هم پیما: دبیرعلمی دومین كنفرانس مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) از تهیه و ارسال پیش نویس آئین نامه گردنگیر استفاده از این فنآوری به هیئت دولت برای استفاد در پروژه های عمرانی آگاهی داد.



به گزارش هم پیما به نقل از مهر، اقبال شاكری در نشست خبری دومین كنفرانس مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) با اشاره به اینكه این كنفرانس دهم و یازدهم اردیبهشت ماه در پژوهشگاه نیرو برگزار می شود، اظهار داشت: پس از برگزاری نخستین كنفرانس مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز به سبب آنكه یك تكنولوژی منحصر به فرد در این زمینه برای نخستین بار نمایش شد با استقبال خوبی از طرف سازمانهای در رابطه با حوزه ساخت و ساز و اجرای پروژه های عمرانی مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه بعنوان متولی نظام فنی اجرایی (نهاد بالادستی نظارت بر پروژه های عمرانی) روبرو شد.
وی با اشاره به اینكه مراكز آكادمیك و دانشگاهی باز از فناوری و تكنولوژی مدل سازی اطلاعات ساخت و ساز استقبال كرده اند، افزود: ۸ دانشگاه برتر كشور در حوزه مهندسی عمران و معماری سوژه BIM را در پژوهش ها و پایان نامه های كارشناسی ارشد و دكتری وارد كرده اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر با تاكید بر اینكه فناوری BIM می تواند تفرق و پراكندگی عوامل اجرای پروژه شامل مالك پروژه، كارفرما و پیمانكار را در هنگام طراحی، اجرا و بهره برداری از پروژه های عمرانی حذف كند، اضافه كرد: توالی بین عوامل اجرایی پروژه ها می تواند زمان اجرای پروژه های عمرانی را كاهش داده و در كاهش چشم گیر هزینه های اجرای پروژه ها باز اثرگذار باشد.
وی اشاره كرد: برمبنای اعلام سازمان برنامه و بودجه زمان اجرای پروژه های عمرانی بین ۸ تا ۱۲ سال است و هزینه تكمیل پروژه ها به سبب به تأخیر افتادن از زمان اولیه اجرای پروژه تا ۳۰۰ درصد افزایش می یابد. این در شرایطی است كه با تكنولوژی BIM این ضعف در پروژه برطرف شده و كارفرما می تواند در زمان مقرر پروژه را از پیمانكار تحویل بگیرد.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح كرد: از دیگر مزایای تكنولوژی BIM امكان طراحی پروژه با همان اندازه و مقادیر واقعی بوده و تمام جزئیات پروژه از طرف كارفرما قابل بررسی و حتی رفع عیب است و پیش از اینكه سایت فیزیكی پروژه به صورت نهایی تحویل كارفرما شود می تواند از جزئیات آن باخبر گردد.
شاكری اشاره كرد: با استفاده از تكنولوژی BIM كارفرما می تواند هزینه، زمان، ایمنی، مسائل زیست محیطی، سلامتی و بهداشت، مصرف انرژی در زمان اجرا و بهره برداری از پروژه عمرانی و حتی میزان تولید گازهای گلخانه ای حاصل از استفاده از مسائل ساختمانی مانند سیمان را در پروژه كنترل كرده و از شاخص های مضر برای محیط زیست بكاهد. بطور كلی استفاده از این فنآوری پیش از ساخت، امكان محاسبه پروسه اجرای پروژه را به صورت یكپارچه فراهم خواهدنمود.
وی اشاره كرد: هزینه اجرای پروژه های عمرانی با استفاده از فناوری BIM به حدی كاهش می یابدكه هزینه بكارگیری این فناوری را مقرون به صرفه كرده و از ۷ درصد طراحی سنتی و مدیریت ساخت به نیم درصد می كاهد. از دیگر مزایای این تكنولوژی، امكان بهره برداری از آن در شهرسازی هوشمند و مدیریت یكپارچه بحران خواهد بود.
وی افزود: هم اكنون برمبنای آمار سازمان برنامه و بودجه، خیلی از پروژه ها به ۷۰ درصد اهداف مذكور در مطالعات اولیه دست نمی یابند. این در شرایطی است كه با فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان در همه بخش های عمرانی شامل پروژه های صنعتی، راهسازی و ساختمانی می توانیم به صورت كنترل شده به اهداف مذكور در مطالعات اولیه دست یابیم.
شاكری با اشاره به اینكه طولانی شدن پروژه های عمرانی علاوه بر آنكه در هر سال تأخیر ۳۰ درصد به هزینه اولیه اجرای پروژه اضافه می شود سبب می شود تا در سال پس از آن بودجه عمرانی از پروژه های تعریف شده حذف و به پروژه تاخیردار منتقل شود كه این سبب وارد آمدن خسارت مضاعف به رفاه جامعه خواهد شد.
به گفته دبیر علمی دومین كنفرانس مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، از حد فاصل كنفرانس اول تا دومین كنفرانس، معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش نویس آئین نامه ضرورت استفاده از تكنولوژی BIM را تدوین و به هیئت وزیران ارسال كرده است تا در صورت تصویب در هیئت دولت جهت اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شود. همین طور سازمان برنامه و بودجه باز آئین نامه های مربوط به استفاده از تكنولوژی BIM را جهت پیاده سازی در پروژه های عمرانی تدوین كرده و نسخه اولیه آن در دومین كنفرانس مدل سازی اطلاعات ساختمان در اختیار كارشناسان قرار می گیرد تا درباره آن اظهارنظر كنند. همین طور تابحال در سه پروژه ساختمانی مهم بخش خصوصی در پایتخت از فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان استفاده شده است.

1398/01/30
13:59:55
5.0 / 5
1670
تگهای خبر: تولید , دستگاه , ساخت , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
هم پیما
هم پیما