ممنوعیت پرواز بویینگ ۷۳۷ در آسمان ایران

ممنوعیت پرواز بویینگ ۷۳۷ در آسمان ایران

هم پیما: پرواز بویینگ ۷۳۷ مكس بر فراز آسمان ایران ممنوع گردید.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، به دنبال اعلام ممنوعیت پرواز هواپیمای بویینگ ۷۳۷ سری Max در آسمان بیشتر كشورهای جهان، پرواز این هواپیما در آسمان ایران باز ممنوع اعلام گردید.
به دنبال سقوط یك فروند بویینگ ۸-۷۳۷ سری مكس در كشور اتیوپی در تاریخ ۱۰ مارس سال جاری و مرگ ۱۵۷ سرنشین آن، خیلی از كشورهای جهان پرواز این هواپیما در آسمان كشور خودرا ممنوع اعلام نموده اند. این دومین سانحه مرگبار این هواپیما در ۵ ماه اخیر محسوب می شود. قبل از این باز در تاریخ ۲۹ اكتبر سال ۲۰۱۸، یك فروند از این مدل هواپیما متعلق به خطوط لاین ایر اندونزی در آسمان این كشور سقوط كرده و ۱۸۹ نفر را به كام مرگ كشانده بود. تنها چند ماه از تولید و ورود به خدمت هر دو هواپیما می گذشت و هر دو هواپیما نو و با طراحی نو به حساب می آمدند.
سری مكس جدیدترین سری هواپیمای پرطرفدار بویینگ ۷۳۷ بشمار می رود كه از طراحی نوین و فناوری به روز برخوردار می باشد. بویینگ ۸-۷۳۷ مكس نخستین پرواز خودرا در تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی انجام داده و از جدیدترین هواپیماهای معرفی شده به صنعت هوانوردی محسوب می شود. هرچند تا قبل از اعلام گزارش نهایی این دو سانحه، نمی توان در مورد علت سانحه اظهار نظر كرد، اما طبق بررسی های اولیه بنظر می رسد سقوط هر دو هواپیما به سبب نقص در یك سامانه كامپیوتری باشد كه به منظور پیشگیری از واماندگی (Stall) هواپیما طراحی شده است.
البته سوانح مرگبار تنها رخ دادهای پیش آمده برای بویینگ هفتصد و سی و هفت مكس نیستند، تابحال بیشتر از ۱۲ حادثه برای این نوع هواپیما پیش آمده كه یكی از آنها بر فراز آسمان ایران بوده است. در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۸ هواپیمای بویینگ ۸-۷۳۷ سری Max هواپیمایی نروژی كه از دوبی عازم اسلو بود، بر فراز آسمان ایران با افت فشار روغن یكی از موتورهای خود مواجه گردید و به ناچار در فرودگاه شیراز فرود اضطراری كرد. این هواپیما به سبب تحریم های آمریكا مقابل صنعت هوانوردی كشورمان نزدیك به ۴ ماه در فرودگاه شیراز زمین گیر بود، چراكه امكان تأمین قطعات مورد نیاز برای تعمیر آن فراهم نمی شد.
حال سپس دومین سانحه مرگبار برای بویینگ ۷۳۷ سری مكس، خیلی از كشورهای جهان پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام نموده اند. چین، اتیوپی و اندونزی اولین كشورهایی بودند كه پرواز این هواپیما را ممنوع اعلام نموده و ناوگان خودرا زمین گیر كردند. این مبادرت به سرعت در اتحادیه اروپا، فیجی، مالزی، عمان، استرالیا، كانادا، برزیل، امارات متحده عربی، بریتانیا و چندین كشور دیگر باز دنبال شد و نهایتاً در آمریكا باز پرواز این هواپیما ممنوع اعلام گردید. نكته حائز اهمیت این است كه خیلی از كشورهایی كه این هواپیما را در ناوگان خود ندارند نیز، پرواز بویینگ ۷۳۷ سری مكس بر فراز آسمان خودرا ممنوع اعلام نموده اند.



1397/12/25
12:20:57
5.0 / 5
1320
تگهای خبر: پرواز , تولید , حادثه , فرودگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
هم پیما
هم پیما