نصب جعبه مدیریت حریق در ساختمان های حساس و عمومی الزامی شد

نصب جعبه مدیریت حریق در ساختمان های حساس و عمومی الزامی شد

به گزارش هم پیما مدیركل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از اجبار نصب نقشه های اقدام اطفای حریق در ساختمان های بلند مرتبه اطلاع داد و اظهار داشت: در صورتیكه این باكس ها نصب نشود پایانكار صادر نمی گردد.


سید حمید موسوی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینكه ریزش پلاسكو، محصول بی توجهی به ایمنی بود، اظهار داشت: البته مدیریت شهری و شهروندان عزیز از این واقعه درس بزرگی گرفتند و بر همین مبنا فصل جدیدی از مبحث ایمنی در شهر و شهرسازی باز شد.
وی با اشاره به اینكه حادثه پلاسكو، تلخ بود ولی نقطه عطفی برای ایمن سازی ساختمان ها شد، افزود: در این راستا مبادرت به دسته بندی ساختمان ها از حیث ایمنی كردیم. البته در مورد آمار و اطلاعات ساختمان های بلند مرتبه میان سازمان آتش نشانی، شهرداری تهران و شورای عالی معماری اختلاف نظر وجود داشت و برهمین اساس برای نخستین بار در طول تاریخ بلدیه، كلیه ساختمان های بلند را مورد بازدید میدانی قرار دادیم.
به قول موسوی، 3200 ساختمان هشت طبقه به بالا در تهران شناسایی شد كه از حیث مبحث سوم مقررات ملی ساختمان بلند مرتبه به حساب می آید بنابراین برای بعضی از ساختمان های بلندمرتبه دستورالعمل ایمنی صادر شده و ساكنان بعضی از این برج ها هم در چارچوب طرح 999 مورد آموزش قرار گرفتند تا برای حوادث احتمالی آماده باشند.
وی ادامه داد: با تولید بستر مناسب در سازمان آتش نشانی، امكان برقراری ارتباط ساختمان های بزرگ و مهم و اتصال و مانیتورینگ آنها با شبكه آتش نشانی فراهم شده تا عملیات های نجات به هنگام و سریعتر باشد.
به قول وی، به منظور دسترسی به نقشه های وضعیت موجود ساختمان نظیر نقشه های معماری، سازه، تاسیسات مكانیكی و برقی به خصوص بخش های سه گانه راه خروج ( دسترسی خروج- خروج- تخلیه خروج) در زمان بحران های طبیعی و غیر طبیعی و افزایش بازدهی مدیریت كارآمد بحران و كاهش خسارات، بخشنامه ای ویژه ساختمان ها با گروه “ج و د “ یعنی جایگاه های سوخت، مجتمع های تجاری و اداری و فضاهای تجمعی و آموزشی صادر شد كه مالكین موظف به تهیه و نصب جعبه اطلاعات اولیه مدیریت بر حریق در چارچوب "BOX FIRE ACTION PLAN" یا "برنامه اقدام" با ابعاد، رنگ و جنس استاندارد مشتمل بر پلان تمامی طبقات با جانمایی بخش های سه گانه خروج است و همینطور دسترسی به شیرهای اصلی هم در این جعبه ها امكانپذیر است كه این اتفاق برای نخستین بار رخ داده است.
وی ادامه داد: در صورتیكه این باكس در دسته بندی های اعلام شده نصب نشود، آخر كار هم صادر نخواهد شد.
موسوی همینطور درباره سایر ساختمان ها هم اظهار داشت: ساختمان های شش طبقه و كمتر بیشترین صدمه را در زمان حریق داشتند اما هیچ كنترلی بر روی رعایت مباحث ایمنی آنها وجود نداشت و تمركز سازمان آتش نشانی هم بر روی ساختمان های بلند بود بنابراین ما را بر آن داشت تا دستور العمل هایی هم برای ایمنی این ساختمان ها تهیه و ابلاغ نماییم كه برپایه آن از این پس ساختمان های كمتر از 6 طبقه هم برپایه نوع كاربری و میزان متصرفین در مرحله طراحی موظف به رعایت ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان می باشند، در همین رابطه هم مقرر شد مهندسین ناظر صحت اجرای مقررات را در زمان اجرا كنترل و گواهی كنند تا مبنای گواهی پایانكار قرار گیرد و سازمان آتش نشانی هم نظارت عالیه در مورد ایمنی و حریق بر تمام ساختمانها را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: پیش نویس این بخشنامه تهیه شده كه در مرحله ابلاغ است و بدیهی است رعایت ضوابط مذكور برای تمامی دست اندركاران صنعت ساختمان (اعم از مالكین، سازندگان ذیصلاح، طراحان، مهندسان كنترل ساختمان و مامورین شهرداری و...) لازم الاجراست.

خبرنگار: مژگان انصاری/ دبیرخبر: بهناز غفاری


1397/11/02
15:25:14
5.0 / 5
2206
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , تولید , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
هم پیما
هم پیما