فراز و فرود ادعاهای پهن پیكر در فرودگاه 75 ساله!

فراز و فرود ادعاهای پهن پیكر در فرودگاه 75 ساله!

هم پیما: در ماه های اخیر صحبت های زیادی درباره اینكه فرودگاه خرم آباد بعد از اجرای طرح توسعه، قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر را دارد یا نه، شنیده شده است.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، طرح توسعه فرودگاه خرم آباد در بهمن 92 شروع شد و قرار بود دوساله به بهره برداری برسد اما در حالیكه به سال پنجم نزدیك می شود، هنوز جای كار دارد. یكی از مزایای این طرح را نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر اعلام نمودند اما...

این طرح شامل توسعه سطوح پروازی( تطویل باند، توسعه اپرون، بهسازی آپرون موجود، زهكشی، استریپ‎سازی و ارتقاء مقاومت باند، بهسازی جاده حفاظتی، سرپوشیدن كانال های عرضی فاضلاب روستایی عبوری از باند و راه اندازی ساختمان هواشناسی) توسعه ترمینال و راه اندازی ساختمان پاویون بوده كه چندین مورد تكمیل شده ولی مابقی كار زیادی دارد.

تا قبل از اجرای طرح توسعه، اپرون فرودگاه 18 هزار مترمربع بود كه گنجایش سه پرواز همزمان را داشت و در طرح توسعه از طول 3200 متر مربع به 3500 مترمربع افزایش یافت و برای فراهم شدن امكان نشست و برخاست هواپیماهای ایرباس، 420 متر به باند فرودگاه افزوده شد و افزایش 11 هزار مترمربع دیگر به اپرون هم به آخر رسیده است.

همچنین در این طرح باند فرودگاه 420 متر توسعه یافته كه درآن استریپ‎سازی استاندارد مورد توجه خاص بوده و علاوه بر تطویل باند تقویت PCN آن از 50 به 65 برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر اجرا شد.

از بدو آغاز طرح تا چند ماه پیش، همه مسئولان از نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر در فرودگاه خرم آباد با اجرای طرح توسعه وعده ها دادند اما به یك باره صحبت های دیگری عنوان شد.

شرایط برای انجام پروازهای حج لرستان فراهم نیست

در این باره فرزانه شرف‎بانی، مدیرعامل هواپیمایی هما تاكید كرده بود: امكان پذیر نبودن انجام پروازهای حج لرستان به علت وجود موانعی چون كوه های اطراف فرودگاه، ارتفاع فرودگاه از سطح دریا و درجه بالای دمای هوا در ماه های تیر و مرداد و محدودیت های شدید عملیاتی به لحاظ وزن نشست و برخاست هواپیما است.

وی افزود: بر مبنای اعلام نظر كارشناسی قسمت عملیات پرواز هما، امكان انجام پرواز با هواپیمای پهن پیكر به فرودگاه خرم آباد وجود ندارد.

شرف‎بانی افزود: این محدودیت‎ها منجر به كاهش تعداد مسافر و بار همراه قابل حمل(حداكثر به میزان ۱۵۰ نفر) خواهد شد و با عنایت به اعمال محدودیت طرف سعودی برای تعداد نشست و برخاست، هواپیماهای همه كشورها، اجبار به حمل حداقل ۲۵۰ مسافر در هر پرواز خواهند داشت.

این صحبت ها همانند آب سردی بر پیكر لرستان بود و مردم استان را به شدت آزرده كرد و فرودگاهی ها هم از آن متعجب شدند.

فرودگاه خرم آباد محدودیتی برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر ندارد

حسین دالوند، كارشناس مدیریت پروژه در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: چندی قبل مدیرعامل شركت هواپیمایی هما اعلام نمود كه ارتفاع فرودگاه خرم آباد از سطح دریا، دمای هوا و موانع فیزیكی اطراف مانع از انجام پروازهای حجاج زائرین لرستانی از فرودگاه خرم آباد است.

وی تاكید كرد: بطور قطع این موارد نام برده نمی تواند دلایل صرفا فنی و علمی باشد كه نتوان آنرا حل كرد و اگر مثبت اندیشی نماییم باید بگوییم مسئولان امر به لرستان كم توجهی دارند و حوصله افزودن نام فرودگاه خرم آباد به لیست ایستگاه های پروازی حج امسال را نداشته اند و كم لطفی كرده و در مقام پاسخ گویی هم حالا چیزی گفته اند كه رنگ و بوی فنی بدهد!

دالوند خاطرنشان كرد: در مقایسه فرودگاه خرم آباد با یكی دو فرودگاه تقریباً مشابه جالب است بدانیم؛ ارتفاع فرودگاه خرم آباد از سطح دریا ۱۱۵۳متر و طول باند آن 3620 متر، ارتفاع فرودگاه اردبیل از سطح دریا ۱۳۱۱متر و طول باند آن 3300 متر و ارتفاع فرودگاه كرمانشاه از سطح دریا ۱۲۰۰ متر و طول باند آن 3400 متر است. همینطور از لحاظ سیستم های ناوبری هم جالب است كه فرودگاه خرم آباد قبل از طرح توسعه از دستگاه های كمك ناوبری NDB VOR، DME، NDB، ILS استفاده می كرد كه به دلیل كوهستانی بودن منطقه، دستگاه كمك ناوبری DVOR/DME هم جایگزین VOR/DME شد و بنا به اظهارات مدیر اسبق فرودگاه خرم آباد، یكی از فرودگاه های برتر كشور از نقطه نظر بهره گیری از سامانه های كمك ناوبری پیشرفته است.

این كارشناس اضافه كرد: از طرفی با تكمیل طرح توسعه ای كه طول باند فرودگاه خرم آباد از 3200 به 3600 متر افزایش یافته، 18هزار متر اپرون قدیم این فرودگاه هم دوباره تقویت و بهسازی شد و علاوه بر افزایش طول باند با مقاومت استاندارد، در باند قدیم هم سه لایه تقویتی اضافه شده است.

وی افزود: پس چنانچه مشخصات فنی فرودگاه خرم آباد بعد از طرح توسعه را بپذیریم قاعدتا هیچ محدودیتی برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر وجود ندارد.

دالوند اظهار داشت: در بحث دمای هوا هم با عنایت به ارتفاع فرودگاه خرم آباد از سطح دریا و طول باند و وزن هواپیما، حتماً انتخاب ساعت مناسب در شبانه روز كه بیشترین تاثیر مثبت را بر ناوبری داشته باشد، كار دشواری نیست.

با نگاهی به مقایسه سه فرودگاه مناطق كوهستانی كشور این پرسش پیش می آید كه چگونه فرودگاه های كرمانشاه و اردبیل ایستگاه پروازی اعزام حجاج هستند اما فرودگاه خرم آباد خیر!

وی اظهار داشت: با عنایت به هزینه ای كه تابحال برای طرح توسعه ای فرودگاه خرم آباد انجام شده، اگر مشكل این است كه 50 میلیارد تومان اعتبار این طرح كافی نبوده و فقط با 9 میلیارد دیگر كامل می گردد پس چرا این رقم به موقع تامین نشده و اگر با تامین اعتبار و نهایی شدن طرح توسعه باز هم مشكل حل نمی گردد پس با كدام توجیه فنی این حجم سرمایه گذاری ناكارآمد انجام گرفته است؟

این صحبت ها اندكی امید به برقراری پرواز با هواپیماهای پهن پیكر در فرودگاه خرم آباد را زنده كرد تا اینكه استاندار لرستان صحبت های دیگری بیان كرد.

فرودگاه خرم آباد توان پذیرش هواپیمای ای تی آر را ندارد

سید موسی خادمی، استاندار لرستان در این باره بیان كرد: با عنایت به اینكه ناوگان ایران ایر پهن پیكر و ای تی آر هستند این عاملی شده تا این شركت نتواند ناوگان خود در فرودگاه خرم آباد را افزایش دهد.

وی افزود: فرودگاه خرم آباد توان پذیرش هواپیمای ای تی آر را ندارد، پس ازاین رو بخش عمده ای از امتیازی كه برای نوسازی این ناوگان وجود دارد شامل فرودگاه خرم آباد نمی گردد.

خادمی خاطرنشان كرد: برپایه استدلال مسئولان مربوطه در مورد هواپیماهای پهن پیكر پرواز حج، امكان این پرواز رفت و برگشت وجود دارد، ولی باید ۵۰ درصد مسافر كم شود كه سبب می گردد این پرواز اقتصادی نباشد.

صحبت های خادمی در حالی عنوان شد كه ترجیع بند صحبت های هوشنگ بازوند استاندار و كیانی مدیر پیشین فرودگاه خرم آباد، امكان فرود هواپیماهای پهن پیكر بعد از اجرای طرح توسعه بوده و شكی هم در آن نداشتند.

فرودگاه خرم آباد برای فرود هواپیماهای پهن پیكر توسعه داد شد

در این باره غلام رضا بنی صدر، مدیر فرودگاه خرم آباد به ایسنا اظهار داشت: اجرای هر پروژه ای مقدماتی دارد و مشاور طرح آنرا بررسی و مطالعه می كند و سپس كار شروع می گردد.

وی افزود: ایرباس 600-300 با عنایت به شرایط و اقداماتی كه در این زمینه انجام شده، مشكلی برای نشست و برخاست در فرودگاه خرم آباد ندارد.

بنی صدر خاطرنشان كرد: آنان اعلام نموده اند كه به دلیل موانع اطراف، هواپیماهای پهن پیكر نمی تواند در این فرودگاه فرود آید و قرار شد در سطوح بالاتر جلساتی در این زمینه برگزار گردد.

مدیر فرودگاه خرم آباد تاكید كرد: كسانی كه این ادعا را مطرح كرده اند، هیچ تلاشی را در این خصوص انجام نداده و حتی یك بار هم تست نكرده اند.

وی بیان كرد: فرودگاه خرم آباد برای این منظور توسعه داده شده كه هواپیماهای پهن پیكر برای برقراری پرواز مشكلی نداشته باشند.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، فرود پهن پیكرها در فرودگاه 75 ساله هنوز هم جای بحث دارد و ادعاكنندگان نداشتن شرایط برای فرود این گونه هواپیماها در خرم آباد كار خاصی برای صحت ادعای خود انجام نداده و فقط صحبتی مطرح كرده اند. این انتظار وجود دارد كه در آینده نزدیك علاوه بر فعال سازی مجدد طرح توسعه، یك بار برای همیشه بحث وسیع "پهن پیكر" هم تمام شود.

گزارش از: مهران مریدی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان





1397/07/30
13:19:39
5.0 / 5
1842
تگهای خبر: استاندارد , پرواز , توسعه , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما