وزارت صنعت تیتر یك شد!

وزارت صنعت تیتر یك شد!

هم پیما: یكی از مهم ترین خبرهای اقتصادی امروز (یكشنبه) مبحث استعفای وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. در حالی از جانب یكی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان شد كه محمد شریعتمداری استعفای خویش را به رییس جمهوری تقدیم كرده است، اما در نهایت خبر مربوطه از جانب این نماینده تكذیب شد.



به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، در حالیكه ماجرای استعفای محمد شریعتمداری امروز در رسانه های مختلف منتشر گردید اما در نهایت روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود كه استعفای محمد شریعتمداری صحت ندارد. موضوعی كه در ابتدای امر از جانب الیاس حضرتی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت عنوان شد و در نهایت هم حضرتی مصاحبه مربوطه را تكذیب نمود.

چرا كالاهای مكشوفه به بازار عرضه نمی شوند؟

موضوع دیگری كه در خبرهای امروز به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط است، مبحث كشف كالاهای احتكار شده ای است كه به بازار ارائه نشده است. در این رابطه رئیس اتحادیه بنكداران اعلام نمود كه كالاهای اساسی مكشوفه كه توسط سودجویان احتكار شده بود تا به امروز به بازار ارائه نشده است. حدود ۱۰ روز پیش مذاكراتی صورت گرفت تا كالاهای اساسی مكشوفه شهر ری در سطح شهر توزیع شود اما تا به امروز كالاهای مكشوفه محتكران برای توزیع در اختیار خرده فروشان قرار نگرفته است.

وی در این رابطه اضافه كرد: در زمینه عرضه اقلام مكشوفه محتكران از اتحادیه كمك خواسته شد كه اتحادیه برای جلوگیری از تولید حلقه های بیش از اندازه در زمینه توزیع اعلام كرد؛ محصولات به صورت مستقیم در اختیار خرده فروشان قرار گیرد و عمده فروشان از این چرخه خارج شوند.

از هفته آینده جایگاه ها مجدد بنزین سوپر عرضه می كنند

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تولید بنزین سوپر كه حدود سه ماه با وقفه مواجه شده بود، از هفته آینده از سر گرفته می گردد. گفتنی است سه ماهی می گردد كه شاهد كمبود بنزین سوپر در بعضی جایگاه های سراسر كشور هستیم كه علل مختلفی برای این كمبود اعلام شده است. در نهایت اما بعد از آنكه كمبود بنزین سوپر در بعضی از جایگاه ها توسط وزیر نفت تایید شد، سخنگوی شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام نمود كه تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های امام خمینی شازند و اصفهان از هفته آینده از سر گرفته می گردد و به دنبال تولید بنزین سوپر، توزیع این فرآورده هم از چند روز پس از آن آغاز خواهد شد.

سكه و طلا مجددا افزایشی شد

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به تعطیلات چند روز گذشته اظهار داشت كه علی رغم تعطیلات در بازار غیر رسمی، قیمت ارز افزایش داشته كه همین مساله سبب افزایش قیمت سكه و طلا شد. همینطور با وجود اینكه بامداد روز گذشته، قیمت طلا در بازار كاهشی بود، اما از ظهر روز گذشته به بعد قیمت ارز افزایش پیدا كرد و به تبع آن بازار سكه و طلا هم افزایشی شد.

گفتنی است امروز (یكشنبه) قیمت سكه 100 هزار تومان بیشتر شد، در حالیكه قیمت جهانی طلا با عنایت به تعطیلی روز یكشنبه در كشورهای غربی ثابت بود. همینطور قیمت هر مثقال طلا با افزایش حدود 70 هزار تومانی به یك میلیون و 769 هزار تومان رسید.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر همینطور با اشاره به آخرین قیمت های سكه و طلا اظهار داشت: سكه تمام بهار آزادی طرح جدید چهار میلیون و 550 هزار تومان، نیم سكه دو میلیون و 150 هزار تومان و ربع سكه یك میلیون و 140 هزار تومان فروخته می گردد. همینطور سكه های یك گرمی 645 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 408 هزار و 400 تومان قیمت دارد.

شروط جدید برای كارت های بازرگانی جدید و قدیم

در پی سوءاستفاده از كارت های بازرگانی، اتاق بازرگانی ایران بعنوان متولی صدور این كارت ها پایش را به طور جدی از سر گرفته است به صورتی كه اعضای اتاق بازرگانی ایران می گویند همه كارت های قدیمی و دائمی بازبینی نمی شوند، مگر اینكه گزارشی از فساد دارندگان آن ها عنوان شود. با تصویب شرایط جدید برای دریافت كارت بازرگانی، قرار است متقاضیان ثابت كنند یك عامل واقع تجاری و بازرگانی هستند و متعهد شوند كه قصد فرار از پرداخت عوارض دولتی ندارند، بنابراین باید یك دوره به صورت آزمایشی در مدت حداقل یك سال چند حركت اقتصادی داشته باشند و پس از آن كارت بازرگانی را دریافت نمایند.

همچنین هیات انضباطی كه یك گروه نظارتی فعال در اتاق بازرگانی است، در این زمینه فعال است كه اگر گزارشاتی از منابع دولتی یا بخش خصوصی برسد كه دارنده كارت بازرگانی، اقدام به حركت غیر قانونی و غیرمتعارف می كند، در آن زمان مهلت اعتبار كارت بازرگانی را تعدیل یا به صورت كلی ابطال كند، ازاین رو اینطور نیست كه كسانی كه به فرض كارت های بازرگانی پنج ساله دارند، یك سال فعالیت كنند و بعدا برایشان كارت صادر شود، چراكه در اینصورت اطمینان و اعتبار دارنده كارت های قدیمی زیر سوال می رود.
تعرفه مكالمات تلفن همراه یكسان سازی شده است؟

در ادامه، در حالیكه اپراتور اول تلفن همراه تعرفه ی تماس های درون و برون شبكه ای خویش را از امروز، اول مهرماه، یكسان كرده است، به نظر می آید مكالمات درون شبكه ی این اپراتور برای سیم كارت های اعتباری با افزایش قیمت مواجه شده باشد. اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه، به یكسان سازی تعرفه های خود اقدام نموده اند كه البته به نظر می آید این یكسان سازی در بعضی از سیم كارت های اعتباری و دائمی برای تماس های درون و برون شبكه، با افزایش قیمت برای مشتركان همراه می باشد اما این روش جدید قیمت گذاری باعث سهولت و شفافیت بیش تر در محاسبه هزینه مكالمات مشتركین خواهد شد.

هزینه ی برقراری تماس با سیم كارت های دائمی در اپراتور اول كه ۵۷ تومان برای مكالمات درون شبكه و ۶۲.۵ تومان برای مكالمات برون شبكه بود، به ۵۹.۹ رسیده است؛ این مبلغ برای مكالمات درون شبكه شامل ۲.۹ تومان افزایش و برای مكالمات برون شبكه شامل ۲.۶ تومان كاهش می گردد. برای سیم كارت های اعتباری هم درحالی كه هزینه ی برقراری برای مكالمات درون شبكه ۶۷ تومان و برای مكالمات برون شبكه ۹۳.۷ تومان بود، این هزینه به ۸۹.۹ رسیده است كه شامل ۲۲.۹ تومان افزایش برای مكالمات درون شبكه و ۳.۸ تومان كاهش برای مكالمات برون شبكه می گردد.

بازهم افزایش بی قانون قیمت لبنیات (شیر)

امروز در حالی مجددا شیر و برخی محصولات لبنی با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شدند كه هیچ یك از مسئولان سازمان حمایت، صنایع لبنی و وزارت جهاد كشاورزی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند و همچنان روی سامانه ۱۲۴ نرخ های مصوب قبلی وجود دارد. باید تصریح كرد مشاهده ها حاكی از این است كه شیر كم چرب ۱.۵ لیتری كه به تازگی با افزایش قیمت به ۳۵۰۰ تومان رسیده بود، امروز با قیمت ۴۰۰۰ تومانی در بعضی برندهای مطرح در بازار ارائه شد كه تعجب همه مشتریان را به دنبال داشت. انواع شیر كم چرب، نیم چرب و پر چرب یا همان شیر كامل دارای نرخ مصوب از جانب ستاد تنظیم بازار است و طبق آن نرخ مصوب برای هر بطری شیر كم چرب ۱.۵ لیتری ۲۹۵۰ تومان است كه این نرخ ها در سوم مرداد امسال به روز و ابلاغ گردیده است. با این حال، امروز انواع لبنیات با قیمت های جدید در بازار عرضه شده كه چهار قلم آن مشمول نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار می گردد كه هنوز مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت ونرخ های جدید ابلاغ نشده است.




1397/07/02
16:13:55
5.0 / 5
2206
تگهای خبر: ارز , بازار , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما