فرودگاه مادر ایران محل تردد چه كسانی شده است؟

فرودگاه مادر ایران محل تردد چه كسانی شده است؟

هم پیما: چالش گرانی بلیت سفرهای هوایی همچنان حل نشده است، هواپیماها در مسیرهای خارجی با كمترین مسافر می پرند و پروازهای شركت های ایرانی پیاپی كنسل می شوند، فرودگاه ما در ایران هم این روزها بیشتر از آن كه شاهد آمد و شد گردشگران باشد به محل تردد دانشجویان، ایرانی ها مقیم خارج از كشور، تجار و بیماران تبدیل گشته است.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، روایت برخی مسافران فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بر این است كه بیشتر مراجعان این فرودگاه، دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از كشور هستند كه تعطیلات تابستانی خویش را تمام كرده و راه برگشت به خانه را در پیش گرفته اند كه معمولا ترجیح بیشتر آن ها استفاده از ایرلاین های خارجی است كه البته شمارشان با عنایت به حذف مقصد ایران از برنامه پروازیشان درحال كاهش است.
بیماران، تاجران و ماموران خدمت در خارج از كشور هم از دیگر مسافران این روزهای فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به شمار می آیند كه ناگزیر و به هر قیمت از این پروازهای گران شده استفاده می نمایند. شاید كوچكترین جمع به همان مسافران ایرانی اختصاص داشته باشد كه عنوان توریست دارند و خروج ارز توسط آن ها همواره محل مناقشه بوده است. جمعیتی كه در بازار بی ثبات مالی كشور باید ارز مسافرتی تهیه نماید و همه خدمات مورد نیازش را با دلاری كه هر روز بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان شناور است تهیه نماید و بلیتی را بخرد كه تا یك ماه پیش شاید با همه پول آن می توانست یك هفته به تركیه یا گرجستان سفر تفریحی داشته باشد.
یكی از مسؤولان فرودگاه امام خمینی (ره) در اولین روزهای آغاز التهابات قیمت بلیت هواپیما، درباره وضعیت سفرهای هوایی به ایسنا اظهار داشته بود: هم اكنون نقطه اتكای اصلی سفرهای خارجی به مسافرانی است كه سفر اقتصادی و تجاری انجام می دهند و اصلی ترین نگرانی، مربوط به احتمال كاهش تعداد مسافران توریستی است.
این روزها تابلوی پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی (ره) كه نمایشگر ابطال مكرر پروازهای شركت های ایرانی است، نمود واضحی از هشدارهای اولیه به شمار می آید. تابلویی كه تكرار عنوان «كنسل شدِ» آن در ساعت های شلوغ این فرودگاه، مصداق زنگ خطر برای صنعت هوانوردی ایران است. مشاهدات خبرنگار ایسنا در شامگاه و صبح روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه هم نشان داده است در ساعات پرترافیك این فرودگاه بیشتر پروازهای ایرلاین های ایرانی در راه اروپای غربی و شرقی (بلگراد)، كشورهای نزدیك و پرسفر همچون گرجستان و كشورهای همسایه همچون افغانستان باطل شدند، درحالی كه علت آن ها در فرودگاه اعلام عمومی نمی گردد و نامشان هم از جدول پروازهای روزانه در وب سایت های اطلاع رسانی مرتبط، پاك می گردد.
آژانس های مسافرتی اصلی ترین دلیل این بحران را كه روی سفرهای خارجی ایرانیان هم تاثیر گذاشته، عملكرد شركت های هواپیمایی می دانند كه از زمان قطع پرداخت ارز دولتی، به بهانه این كه ۶۰ درصد از هزینه هایشان ارزی محاسبه می گردد و باید آن را آزاد تهیه كنند، قیمت ها را چندین برابر افزایش داده اند.
هرچند به زعم شركت های هواپیمایی افزایش قیمت ها دست كم تا ۳۰ درصد بوده اما به قول آژانس داران و سایت های فروش بلیت نرخ پایه شركت های هواپیمایی ایرانی در یك ماه اخیر در بعضی مسیرها بخصوص خارجی حتی تا بیش از ۶۰۰ درصد افزایش داشته است. این وضعیت اخطارهایی را به دنبال داشت در خصوص این كه نه تنها به سفرهای هوایی ایرانیان در داخل و خارج كشور صدمه وارد می گردد و صنعت گردشگری به مخاطره خواهد افتاد كه صنعت هوانوردی هم ورشكسته خواهد نمود. این همان شرایطی است كه با وجود برخی مقاومت ها برای كنترل قیمت بلیت ها، این روزها در تابلوی پروازهای خروجی فرودگاه های بین المللی ایران و فرودگاه های داخلی نمود بیرونی پیدا كرده است.
با این وجود وزیر راه در پاسخ به اولین هشدارها اظهار داشته بود: «در شرایط فعلی حفظ صنعت هوانوردی از قیمت پروازها برای كشور بسیار مهمتر است و باید بتوانیم این صنعت را از گزند تحریم ها حفظ و در حركت نگه داریم. »
البته كه این سخن وزیر واكنش هایی داشت؛ سیدهادی بهادری ـ عضور كمیسیون عمران مجلس ـ در این باره متذكر شده بود: «صنعت هوانوردی وابسته به مسافر است. با فدا شدن مسافر، این صنعت از بین خواهد رفت. ازاین رو باید حمایت های لازم از مسافران صورت گیرد تا این صنعت بتواند روی پای خود بایستد. هزینه های زیادی برای توسعه فرودگاه ها شده است كه با حمایت نكردن از مسافران و از بین رفتن این صنعت، شاهد هدررفت آن سرمایه ها خواهیم بود. »
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم برخلاف دیدگاه وزیر راه اظهار نظر كرده است: «معتقدیم كه صنعت هواپیمایی به وجود مسافر زنده است، پس اگر قیمت ها منجر به كاهش سفر شود حتما به گردشگری و صنعت هواپیمایی لطمه می زند. اگر مسافر نباشد پروازها خالی شده و از رونق می افتد. من درخواستم را به رییس جمهور داده ام، امیدوارم تصمیمی گرفته شود كه منافع مردم و مسافران در آن دیده شود و به صنعت حمل و نقل هوایی هم آسیبی وارد نشود. »
با این وجود در آخرین جلسه ای كه سازمان هواپیمایی با معاونت گردشگری داشت، عابدزاده به شركت های هواپیمایی حق داده و اظهار داشته بود: «صنعت هواپیمایی جزو صنایع پولدار نیست، در كشور ما هم باید این گونه باشد. افرادی كه دنبال سود هستند وارد این صنعت نشوند. متاسفانه نگاه لوكس به صنعت هواپیمایی خسارات زیادی وارد كرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی كشور از بین می رفت، یكی از مسائلی كه تا دو سال قبل داشتیم این بود كه خط های هوایی نمی توانستند پول سوخت خویش را بپردازند. آزادسازی، نگرش ها را عوض كرد هرچند برخی مشكلات وجود دارد. »
او از عقب نشینی در سیاست نرخ گذاری شركت های هواپیمایی هم استقبال نكرده و اظهار داشته بود: «بازگشت به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی كشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل ونقل هوایی عیار سنجش توسعه كشور است و ما نباید روند درستی را كه در این حوزه بوجود آمده است، متوقف نماییم. »
اظهارنظری كه با این پاسخ معاون گردشگری روبرو شد: «ما نمی گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید سقفی برای بلیت ها قائل شویم، دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین ها با بالا رفتن هزینه ها در این بخش متضرر می شوند چراكه قدرت خرید مردم بالا نرفته است. »
معاون گردشگری اعتقاد دارد آنچه در شركت های هواپیمایی تا كنون به وقع پیوسته رهاسازی قیمت ها بود نه آزادسازی. رویه ای كه امید می رود با تعیین سقف برای قیمت مسیرهای داخلی تا حدی تغییر كند، هرچند كه بررسی های ایسنا نشان داده است بعضی از شركت های هواپیمایی نرخ های توافقی خویش را همچنان رعایت نمی كنند و در ساعت اوج و پرمصرف، مرز تعیین شده را می شكنند و اندكی فراتر می روند.



1397/06/20
16:07:55
5.0 / 5
1904
تگهای خبر: ارز , بازار , پرواز , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما