نزول دلار پس از توافق سه جانبه

نزول دلار پس از توافق سه جانبه

هم پیما: به دنبال حضور روسای جمهور روسیه و تركیه در ایران، آرامش نسبی در بازارهای سكه و ارز بوجود آمده و حداقل در كوتاه مدت شاهد روند كاهشی قیمتها در این دو حوزه هستیم. در مذاكراتی كه بین سه كشور ایران، روسیه و تركیه انجام شده، مقرر است دلار از مبادلات تجاری سه جانبه حذف شود. مجموع این تصمیمات به نزولی شدن قیمت ارز منجر گردید. امروز شنبه ۱۷ شهریورماه تا ساعت ۱۷ دلار آزاد ۱۳ هزار و ۱۸۰ تومان خرید و فروش شد كه نسبت به چهارشنبه ۹۲۰ تومان افت قیمت داشت.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، مهم ترین اتفاق اقتصادی امروز كماكان می تواند به روند كاهشی قیمت ارز و سكه مربوط باشد؛ روندی كه پس از نشست روسای جمهور سه كشور ایران، روسیه و تركیه در تهران به وجود آمد. سكه امامی پس از نوساناتی كه از ابتدای روز تجربه نمود در ساعت ۱۷ امروز ۴ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان خرید و فروش شد كه قیمت آن نسبت به روز گذشته ۶۹ هزار تومان و نسبت به روز چهارشنبه ۲۸۹ هزار تومان كاهش پیدا كرد. تا ساعت ۱۷ دلار آزاد هم ۱۳ هزار و ۱۸۰ تومان قیمت گذاری شد كه نسبت روز گذشته ۲۲۰ تومان و نسبت به روز چهارشنبه هفته قبل ۹۲۰ تومان كاهش نشان داد.
فروشنده ها به بازار ارز آمدند/ مسافرتی گران تر از آزاد!
خبرنگار ما امروز هم به فردوسی سر زد و گزارشی از وضعیت بازار ارز ارائه كرد. گر چه بازار در ابتدای روز با قیمت های بالا برای ارز آغاز شد و دلار تا ۱۴ هزار تومان هم قیمت داشت، ولی در ادامه با جریان افتادن معاملات، قیمت ها نزولی پیش رفت. تا زمان تنظیم این گزارش (۱۴: ۳۰) دلار تا ۱۳ هزار تومان و یورو تا ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شده است. ریزش قیمت در بازار ارز در حالی اتفاق می افتد كه صرافی ها تمایل چندانی به فروش ندارند، اما مردم برای فروش به بازار آمده اند. در مقابل البته خریدار چندانی نیست، چون كه در روند ریزشی بازار ترجیح می دهند منتظر ثبات قیمت باشند، در مجموع افرادی كه اكنون تقاضای واقعی دارند خریدارند و كسانی هم كه به پول سرمایه گذاری شده در دلار خود نیاز دارند تا حدی فروشنده هستند. همینطور افرادی هستند كه برای نوسان گیری از پنج شنبه به بازار آمدند و برای جلوگیری از كاهش سود دلار خریداری شده، ارز خویش را می فروشند.

رایزنی برای بركناری حاكم بازار ارز
در جریان حضور پوتین -رئیس جمهور روسیه- و همینطور اردوغان -رئیس جمهور تركیه- در ایران ضمن مذاكرات سیاسی ظاهرا گفت وگویی اقتصادی هم بین طرفین صورت گرفته است. آن طور كه رئیس كل بانك مركزی اعلام نموده، در جریان نشست سه جانبه ایران، روسیه و تركیه، مذاكراتی درباره فروش نفت، خرید كالاهای اساسی، گسترش روابط بانكی و اقتصادی و در مجموع توسعه روابط تجاری و اقتصادی انجام شده است، یكی از محورهای مهم مذاكرات بین طرفین كه همتی از آن سخن گفته به مبادله با پول های ملی طرفین با هدف حذف دلار بر می گردد.

۲ برابر نیاز كشور منابع ارزی داریم/ مدیریت نداریم
با ادامه روند افزایشی قیمت ها در بازار ارز، فعالان اقتصادی، ضعف مدیریتی را عامل این شرایط می دانند و به گفته رییس سابق اتاق بازرگانی تهران، عرضه ارز در بازار ثانویه بیش از تقاضاست و در حالیكه فقط سه درصد از معاملات ارزی در بازار سوم انجام می شود، بازار كوچه و پس كوچه بعنوان مرجع لحاظ می گردد. از جانب دیگر تا آخر سال ۲۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی خواهیم داشت، درصورتی كه نیاز ارزی كشور ۸۰ میلیارد دلار است؛ پس كمبود ارز نداریم و مشكل ضعف مدیریتی است.

بانك های مركزی اروپایی برای نجات برجام وارد عمل می شوند
شبكه آمریكایی ان بی سی نوشت: متحدان اروپایی آمریكا به دنبال راهكارهای دور زدن تحریم های دولت ترامپ و حفظ توافق هسته ای بدون حضور آمریكا هستند. در این گزارش آمده است: از ماه نوامبر (آبان) دور دوم تحریم های آمریكا بر ضد ایران با هدف فشار حداكثری به این كشور برای مذاكره با دولت آمریكا اجرا می گردد، اما در بروكسل و سایر پایتخت های اروپایی بحث دیگری در جریان است: چگونه می توان از نفوذ آمریكا رها گردید. از آنجایی كه بانك های اروپایی بین انجام تراكنش مالی با ایران و مواجه با جریمه های آمریكا باید یكی را انتخاب كنند، كشورهای اروپایی در حال كار بر روی ایده استفاده از بانك های مركزی خود برای كار با ایران هستند چون كه به عقیده آنان دولت ترامپ هیچ گاه تا تحریم بانك های مركزی كشورهای متحد آمریكا جلو نخواهد رفت.

افزایش ۱۸ درصدی واردات مواد اولیه پوشك
اخبار مربوط به پوشك به یكی از موضوعات روز اقتصاد ایران تبدیل گشته است. پوشك در حالی روند افزایش قیمت به خود گرفته كه آمار واردات گمرك ایران در پنج ماهه نخست سال جاری نشان داده است كه واردات مواد اولیه پوشك امسال به لحاظ وزن چهار درصد و از نظر ارزش بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته است.

پاسخ سایپا به شائبه های پیش فروش خودرو
معاون مطالعات استراتژیك و تكنولوژی اطلاعات گروه سایپا از حضور نهادهای نظارتی در جریان ثبت نام پیش فروش خودروهای سایپا اطلاع داد و اظهار داشت: علاوه بر سیستم های نظارتی شركت سایپا، سازمان بازرسی كل كشور هم بر روند ثبت نام نظارت داشت. متن كامل صحبت های حسن قرئی را در این لینك بخوانید.

سناریوی آمریكا برای حذف نفت ایران تا چه زمانی پاسخگو است؟
دومینوی آمریكا برای حذف كامل نفت ایران از بازارهای جهانی موفق نبود و مهره ها در ابتدای راه از حركت ایستادند. چونكه از یك سو مشتریان بزرگ نفتی ایران همچون چین در مقابل تصمیم آمریكا مقاومت كردند و از جانب دیگر كارشناسان بر این باورند كه به علت افزایش تقاضا در بازارهای جهانی عرضه كنونی حتی با در نظر گرفتن عرضه ذخایر استراتژیك آمریكا نیاز بازار را پاسخ نمی دهد. گزارش ایسنا از تاثیر تلاشهای ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را در این لینك مشاهده كنید.

دو میلیون مسكن مهر تحویل شد؛ طرح جایگزین آماده است
سری هم به حوزه ی مسكن بزنیم. از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسكن مهر تابحال دو میلیون واحد به متقاضیان واگذار شده و از ۳۰۰ هزار باقی مانده ۱۵۰ هزارتای آن متقاضی ندارد. از جانب دیگر طرحی كه از آن بعنوان جایگزین مسكن مهر با جامعه هدف اقشار متوسط یاد می گردد روی میز دولت قرار گرفته است. شركت عمران شهرهای جدید در قالب طرح های مشاركت با بخش خصوصی، احداث ۵۰ هزار واحد مسكن را تا آخر سال كلنگ می زند. جامعه هدف این طرح هم اقشار متوسط هستند؛ چون كه عمده مخاطبان مسكن مهر، اقشار ضعیف بودند و بنابراین دولت می خواهد با هدف تعاملات اجتماعی در شهرهای جدید تنوع جمعیتی تولید كند. گفته می گردد طی روزهای آینده در شهر جدید پرند، كلنگ احداث واحدهای مسكونی در قالب طرح ۵۰ هزار واحد زمین می خورد.




1397/06/18
21:24:43
5.0 / 5
1685
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما