رییس مركز تحقیقات مسكن مطرح كرد

تدوین ضوابط سازه های بدون وقفه برای بیمارستان ها، هشدارنسبت به كاهش مصالح بنایی با افزایش قیمتها

تدوین ضوابط سازه های بدون وقفه برای بیمارستان ها، هشدارنسبت به كاهش مصالح بنایی با افزایش قیمتها

هم پیما: رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به تجربیات كشور از زلزله كرمانشاه و خسارات وارد شده به سازه های مسكونی، اظهار داشت: در این زلزله مشاهده كردیم بیمارستان ها كارایی لازم را نداشتند، از این رو ضوابط ساختمان های بدون وقفه را در دستور كار داریم كه برپایه آن تاب آوری این سازه ها را افزایش دهیم.



تدوین ضوابط سازه های بدون وقفه برای بیمارستان ها/ اخطار محققان نسبت به كاهش مصالح بنایی با افزایش قیمت ها

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، دكتر محمد شكرچی زاده در نشست خبری امروز با اشاره به بیست و هشتمین سالگرد زلزله بزرگ منجیل، اضافه كرد: در كشور هر 10 سال یك زلزله بیش از 7 ریشتر رخ می دهد كه این امر مسئولیت ما را برای انجام فعالیت های اساسی در این حوزه سنگین تر می كند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مركز تحقیقات مسكن، اظهار نمود: از مهم ترین اقدامات انجام شده برای كاهش خطرات ناشی از زلزله، تعیین حریم گسل ها در كلان شهرهای كشور بوده است كه تابحال حریم گسل ها در شهرهای تبریز، تهران و كرمان به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است.

شكرچی زاده با تاكید بر اینكه با این مصوبه برای ساخت و ساز در حریم گسل ها محدودیت هایی اعمال می شود، خاطرنشان كرد: علاوه بر آن، زلزله های مهمی كه در سال های اخیر رخ داده و همینطور خسارات ناشی از این زلزله ها در ساختمان های مسكن مهر این درس را به ما داد كه به بعضی از اجزای غیر سازه ای مانند دیوارهای داخلی و میان قاب ها صدمه های زیادی وارد شده است، به گونه ای كه در زلزله كرمانشاه مشاهده كردیم ساختمان ها سر پا بوده اند، ولی به دیوارهای داخلی صدمه وارد شده است.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی دلیل این امر را نبودن ضوابط فنی برای اجزای غیر سازه ای دانست و خاطرنشان كرد: رویكرد آئین نامه های سازه ای كشور بر مبنای كاهش كشته ها بوده است؛ ولی در زلزله بزرگ كرمانشاه پنج هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد كه بخش عمده ای از آن مربوط به تخریب اجزای غیر سازه ای ساختمان ها بوده است.

وی با تاكید بر اینكه در این زمینه باید دو اقدام جدی آغاز شود، اظهار نمود: بر این اساس تدوین دستورالعمل طراحی برای اجزای غیر سازه ای را در دستور كار قرار دادیم كه در سال قبل راهنمای طراحی سازه ای را با همكاری سازمان نظام مهندسی و دفتر تنظیم مقررات وزارت راه منتشر كردیم.

به گفته وی، اجرای این دستورالعمل منجر به كاهش خسارات ناشی از زلزله بر اجزای غیر سازه ای سازه ها خواهد شد.

شكرچی زاده تدوین الحاقیه ای برای لازم الاجرا كردن آئین نامه 2008 را از دیگر اقدامات این مركز تحقیقاتی عنوان نمود و اظهار داشت: عدم اجرای آن تخلف به حساب می آید و امیدواریم تا آخر تیر ماه امسال این الحاقیه از جانب وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شود.

وی طراحی و تولید شیرهای قطع اتوماتیك گاز را از دیگر فعالیت های مركز تحقیقات راه در جهت كاهش خسارات ناشی از زلزله عنوان نمود و اظهار داشت: از زمان رونمایی از این فناوری در اختیار عموم مردم قرار گرفته است و در مقررات ملی ساختمان هم استفاده از آن اجبار آور شده است.

توسعه شبكه شتاب نگاری با همكاری شركت های خارجی

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به توسعه شبكه شتاب نگاری در كشور اظهار داشت: از فرصتی كه پس از تحریم و برجام به وجود آمد، توانستیم تعداد قابل توجهی از دستگاه های شتاب نگاری از شركت های اروپایی خریداری نماییم كه تعدادی از آن ها در سطح شهر تهران با همكاری سازمان مدیریت بحران نصب گردید و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با ابراز امیدواری از این كه در هفته آینده فاز اول استقرار سامانه پاسخ سریع شهر تهران راه اندازی شود، اضافه كرد: بر مبنای قرارداد منعقد شده با این شركت خارجی، 300 دستگاه شتاب نگاری خریداری شده كه از این تعداد 200 دستگاه آن به ایران تحویل شده است و امیدواریم با تامین اعتبارات از جانب دولت، بقیه دستگاه ها به ایران تحویل داده شود.

وی در عین حال با اشاره به اعمال تحریم های جدید ضد كشور، اظهار نمود: به منظور كاهش چالش ها به علت اعمال این تحریم ها با تعدادی از شركت های فناور داخلی مذاكراتی را آغاز كردیم تا بتوانیم زمینه های مناسب را برای طراحی و ساخت این دستگاه ها فراهم نماییم.

تلاش برای تولید ساختمان های بدون وقفه با كاربری بیمارستان

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به زلزله اخیر كرمانشاه، اضافه كرد: تجربه زلزله كرمانشاه نشان داد كه بیمارستان ها، تاب آوری لازم در برابر زلزله را ندارند؛ از این رو در این زلزله خیلی از مصدومان به علت ناكارآمد شدن بیمارستان ها، به بیمارستان های شهر مجاور منتقل شدند و وضعیت مصدومان هم بدتر شد.

وی افزود: بر این اساس از دو سال قبل تدوین ضوابط طراحی ساختمان های بدون وقفه را در دستور كار قرار دادیم كه بر مبنای آن ضوابطی عرضه شود كه بیمارستان ها بدون هیچ خسارتی در زمان زلزله بتوانند بدون وقفه به امر خدمت رسانی بپردازند.

شكرچی زاده با تاكید بر اینكه در زمان زلزله حتی آسانسورهای بیمارستان ها باید كار كنند، تصریح كرد: این ضوابط نهایی و به تصویب كمیسیون های پژوهشی رسیده است و امیدواریم با ابلاغ آن بیمارستان ها تاب آوری لازم را در برابر زلزله كسب كنند.

هشدار محققان برای افزایش قیمت مصالح و كاهش آن ها

شكرچی زاده با تاكید بر اهمیت كیفیت مصالح ساختمانی و بویژه میل گرد، اظهار داشت: با افزایش قیمت ها، شاهد عرضه مصالح ساختمانی با كیفیت نامطلوب هستیم، به گونه ای كه میل گردهای ذوبی با قراضه ها تهیه و توزیع می شوند و ما نگران از این هستیم كه این مصالح با كیفیت پایین در ساختمان ها استفاده شوند.

وی با تاكید بر اینكه میل گردهای با كیفیت پایین در سازه ها دچار شكست می شوند، ادامه داد: از جانب دیگر ما نگران كیفیت بتن ها هستیم، چون كه زلزله كرمانشاه نشان داد كه بتن های استفاده شده در ساختمان ها، كیفیت لازم را ندارند و بخش عمده ای از خسارات سازه ها ناشی از پایین بودن كیفیت بتن بوده است.

شكرچی زاده ادامه داد: امیدواریم با همكاری سازمان ملی استاندارد بتوانیم كیفیت محصولات سازه ای را ارتقاء دهیم.




1397/03/30
14:21:31
5.0 / 5
1648
تگهای خبر: توسعه , تولید , ساخت , مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
هم پیما
هم پیما