با ۲۰ میلیون تومان چه كسب وكاری راه اندازی كنیم؟

با ۲۰ میلیون تومان چه كسب وكاری راه اندازی كنیم؟

هم پیما: راه اندازی بنگاه های كوچك و متوسط هزینه زیادی نمی خواهد و با ۲۰ میلیون تومان هم می گردد یك بنگاه اقتصادی كوچك راه انداخت. تاسیس یك شركت تعاونی یا فراهم كردن مقدمات یك شغل خانگی ایده ای است كه می توانید در سر بپرورانید.



به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، در طول سال های گذشته به فراخور رشد روزافزون جمعیت، افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و اهمیت پاسخگویی به نیاز بازار كار، تولید بنگاه های كوچك و متوسط و به دنبال آن كسب وكارهای خرد و كوچك اهمیت بیشتری پیدا كرده است.

كارشناسان بر این باورند كه وجود مزیت ها و خصوصیت های ممتاز بنگاه های كوچك و زودبازده دلیل استقبال فعالان اقتصادی از طریق اندازی این بنگاه ها بوده است، چراكه بنگاه های خرد و كوچك و متوسط در عین اشتغالزایی، بازدهی و بهره وری بالا و قیمت تمام شده پایینی دارند و از هزینه های بالای شركت های بزرگ در آن ها خبری نیست.

بنگاه های كوچك و متوسط به علت خصوصیت های خاص خود كاركردهای منحصر به فردی دارند كه اشتغالزایی، توزیع پول در جامعه، توسعه مناطق حاشیه ای و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و بنگاه ها از مهمترین رویكردها به حساب می آید.

امروز برای داشتن شغل دیگر نباید منتظر برنامه های دولت بود بلكه اگر سرمایه اندكی در اختیار داریم باید با آن كسب و كاری برای خود راه اندازی نماییم و برای شروع این سرمایه را در جهت تولید یك كارگاه كوچك نجاری، تولید كیف و كفش، ساخت انواع بدلیجات و صنایع دستی، بافت تابلو فرش، تهیه و بسته بندی محصولات غذایی و گیاهان دارویی به كار بگیریم.در این باره رییس كانون عالی انجمن های صنفی كارگران به ایسنا می گوید: بنگاه های كوچك و متوسط به علت پایین بودن هزینه های جاری می توانند خویش را با هر نوع شرایط و تغییرات و نوسانات اقتصادی وفق دهند، به نحوی كه اگر در شرایط بحران اقتصادی با مشكل تامین مواد اولیه مواجه شوند با كمترین هزینه بنگاه را تعطیل می كنند و به محض ایده آل شدن شرایط و بهبود اوضاع، مجددا فعال می شوند و در وضعیت مطلوبی قرار می گیرند.

او از صنایع دستی و فرش بعنوان نمونه ای از بنگاه های كوچك و زودبازده نام می برد كه می تواند با صرف هزینه كم و یك مكان كوچك، درآمدزایی و اشتغالزایی بالایی به دنبال داشته باشد و می گوید یك واحد كوچك و زودبازده جهت راه اندازی نیاز به هزینه زیادی ندارد و به صورت متوسط با ۲۰ میلیون تومان می توان یك شركت تعاونی یا بنگاه كوچك اقتصادی تولید كرد.

فتح الهی معتقد می باشد هزینه های پرسنلی، نگهداری و حامل های انرژی در كارگاه های كوچك كم است و بنابراین از دوام و بقای بیشتری نسبت به بنگاه های بزرگتر برخوردار می باشند.

البته این مقام مسئول كارگری صدمه پذیر بودن این كارگاه ها را یادآوری كرده و می گوید: كمبود امكانات و نقدینگی، عدم بهره مندی از حمایت های دولتی و پایین بودن قدرت رقابت پذیری، می تواند توان تولید و شرایط كار در این مجموعه ها را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین در صورت عدم حمایت در معرض تهدید و شكنندگی قرار می گیرند و در گیر و دار تحولات اقتصادی از چرخه فعالیت حذف می شوند.

پیشنهاد رییس كانون عالی انجمن های صنفی كارگران این است كه دولت برای حفظ و نگهداری بنگاه های كوچك و متوسط، بانك ها را موظف كند ۵۰ درصد منابع و تسهیلات خویش را به كارگاه ها و بنگاه های زودبازده اختصاص بدهند و خود بر نحوه توزیع آن نظارت و مدیریت داشته باشد.



در حال حاضر شهرك های صنعتی زیادی در كشور وجود دارد كه یا راكد مانده و یا با كمترین میزان ظرفیت خود فعالیت می نمایند، در صورتی كه استفاده بهینه و شایسته از ظرفیت این بنگاه ها می تواند ضمن احیای این شهرك ها، زمینه رونق تولید داخلی را فراهم آورد.

علی اكبر سیارمه ـ كارشناس حوزه كار در این باره به ایسنا می گوید: باوجود آنكه شهرك های صنعتی از ظرفیت بالای اشتغال برخوردار می باشند ولی طی سال های گذشته كمترین توجه به آن ها را داشتیم، در حالیكه با به كارگیری نیروهای كار در این مجتمع ها می توانستیم از ظرفیت شان به شكل مطلوب تری استفاده نماییم.

به گفته وی، امروز خیلی از شهرك های صنعتی، راكد و بلا استفاده باقی مانده یا با كمتر از ۳۰ درصد توان و ظرفیت خود كار می كنند و اغلب به مكانی برای انبار كالا تبدیل گشته اند.

زمانی كفش های دست دوز ایرانی با كفش های ایتالیایی برابری می كرد ولی امروز جای آن ها را اجناس و كالاهای عموما بی كیفیت خارجی و وارداتی گرفته است.این كارشناس حوزه كار، تحقق ۹۵ درصد اشتغال در بنگاه های كوچك و زودبازده را یادآور شده و می گوید: تولید بنگاه های كوچك و زودبازده در دنیا به جهت سودآوری و مقرون به صرفه بودن روز به روز در حال گسترش است، بنابراین برای دستیابی به اشتغال پایدار و گسترده باید به سمت تولید بنگاه های زودبازده برویم.

سیارمه با اشاره به سابقه طولانی كارگاه های كوچك صنعتی و مشاغل آزاد در ایران می افزاید: خیلی از پوشاك و البسه، كفش و ابزار و لوازم مورد نیاز مردم و مصرف خانه ها در همین كارگاه های كوچك تهیه و تولید و ساخته می شد. زمانی كفش های دست دوز ایرانی با كفش های ایتالیایی برابری می كرد ولی امروز جای آن ها را اجناس و كالاهای عموما بی كیفیت خارجی و وارداتی گرفته است.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، با وجود آنكه بنگاه های كوچك جزو صدمه پذیرترین واحدهای كسب و كار به شمار می روند اما بیشترین حجم اشتغال كشور در این بنگاه ها نهفته است.كیف و كفش، پوشاك و چرم همچون صنایعی است كه گسترش كارگاه های آن می تواند ظرفیت تولید دست كم ۵۰۰ هزار شغل در كشور را به وجود آورد. از شركت های دانش بنیان هم می توان بعنوان یكی از بنگاه های كوچك موفق یاد كرد و تولید آن ها را با تقویت نوآوری و كارآفرینی در دستور كار قرار داد.

راه اندازی بنگاه های كوچك و متوسط به منابع مالی زیادی نیاز ندارد ولی كمبود نقدینگی همیشه یكی از اشكالات عمده این بنگاه هاست. با این حال بنگاه های كوچك و زودبازده اقتصادی همچنان در تولید اشتغال دائم و پایدار موثرند و باعث افزایش تولید ناخالص داخلی، رونق تولید و كاهش بیكاری جوانان می گردد.




1397/03/21
19:17:44
5.0 / 5
1940
تگهای خبر: اشتغال , تولید , ساخت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما