بانك مطرح كرد

الحاق بنادر كلانتری و بهشتی به منطقه آزاد چابهار منتظر تصویب نهایی

الحاق بنادر كلانتری و بهشتی به منطقه آزاد چابهار منتظر تصویب نهایی

هم پیما: دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این كه قرارگرفتن بنادر كلانتری و شهید بهشتی در محدوده منطقه آزاد چابهار در كارگروه تخصصی تصویب شده است، اظهار نمود: در صورت تصویب این تصمیم در شورای عالی مناطق آزاد، شاهد استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت بندری كشور خواهیم بود.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، مرتضی بانك با حضور در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی كه امروز در دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، اظهار نمود: یكی از مهم ترین موضوعاتی كه در مناطق آزاد به آن توجه شده بحث حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی است و این نوع ارتباطات زیرساختی در مناطق آزاد بدون همكاری و هماهنگی دستگاه های كشوری محقق نمی گردد.

وی ادامه داد: برای توسعه مناطق آزاد و توسعه بسترهای اقتصادی این مناطق نیازمند زیرساخت های حمل و نقلی هستیم و مبحث حمل و نقل هیچگاه بعنوان یك بحث استراتژیك اقتصادی از بین نخواهد رفت؛ ازاین رو همگام با توسعه فضای الكترونیك و مجازی از این پتانسیل هم استفاده نماییم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این كه صنعت حمل و نقل بعنوان یكی از مهم ترین زیربناهای توسعه اقتصادی كشور به حساب می آید، تصریح كرد: اگر قرار باشد مناطق آزاد پیشران فعالیت های اقتصادی باشند نباید صنعت حمل و نقل را نادیده گرفت؛ ازاین رو به علت پیوستگی و وابستگی فعالیت های مناطق آزاد با دستگاه های مهم كشور، پروتكل همكاری در حوزه حمل و نقلی با وزارت راه و شهرسازی آماده است و باید از ظرفیت بالفعل و بالقوه مناطق آزاد به نحو مطلوب استفاده گردد.

بانك در ادامه با اشاره به افتتاح بندر شهید بهشتی تصریح كرد: افتتاح این بندر امكان بسیار مهمی را برای توسعه كریدور شمال به جنوب فراهم نموده است و با سفر اخیر رییس جمهور به هندوستان شاهد افزایش مشاركت سرمایه گذاران این كشور در بنادر چابهار و بهشتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: ایران دارای موقعیت ترانزیتی و استراتژیكی خاصی است و بنابراین برخی از كشورها علاقه مند به دور زدن ما هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همینطور به تفاهم نامه امضا شده میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی اشاره نمود و اظهار داشت: برپایه این تفاهم نامه كلیه همكاری ها بین منطقه آزاد انزلی و سازمان بنادر به صورت جز به جز مشخص شده و برخی موارد هر دو مجموعه با یكدیگر همكاری مشاركتی خواهند داشت.

بانك در بخش دیگری از صحبت هایش با تاكید بر استفاده از ظرفیت های دریای خزر خاطرنشان كرد: مناطق آزاد بدون اتكا به بودجه های دولتی ظرفیت مناسبی برای عرضه ی خدمات دارد و هم اكنون عمده فعالیت های بندر كاسپین توسط بخش خصوصی انجام می گردد كه این یك ظرفیت درخور است. باید بدانیم كه دریای خزر دارای ظرفیت استراتژیكی است و اگر نتوانیم از پتانسیل های آن به نحو مطلوب استفاده نماییم شاهد خواهیم بود كه در آینده نزدیك سایر كشورها از ما گوی سبقت را بروبایند.

وی اضافه كرد: باید با برنامه ریزی ظرفیت های خویش را به منظور ترانزیت از دریای خزر به اروپا ارتقاء بخشیم و با مشاركت بخش خصوصی كه هیچگاه با تصمیم گیری غلط سرمایه خویش را هدر نخواهد داد باید به شكل قوی تری عمل نماییم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این كه كارگروه تخصصی به تصویب رسیده تا بنادر بهشتی و كلانتری در محدوده منطقه چابهار قرار گیرد، اظهار نمود: با تصویب این تصمیم در شورای عالی مناطق آزاد از ظرفیت بندری خود بیش از گذشته استفاده خواهیم كرد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به این كه برپایه مذاكرات صورت گرفته وظایف سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان بنادر و دریانوردی در مورد بنادر كاسپین و انزلی احصاء شده، اظهار نمود: برپایه این تفاهم نامه دستگاه های مربوطه می توانند با سهولت بیشتری خدمات خویش را ارائه نمایند.
وی ادامه داد: مجوز فعالیت های بندری در بندر كاسپین صادر شده و این مساله به تصویب دولت رسیده است. بندر كاسپین پس كرانه مناسبی دارد و قرار براین است بخش عمده ای از فعالیت ها توسط بخش خصوصی صورت گیرد و دولت هزینه ای را متقبل نخواهد شد؛ ازاین رو باید با عنایت به موقعیت استراتژیك با آسیای مركزی بتوانیم سهم مناسب تری را در حوزه حمل و نقل دریایی و ترانزیتی داشته باشیم.
بانك با بیان این كه وزارت راه و شهرسازی به خوبی توانست از ظرفیت های جذب سرمایه خارجی استفاده نماید، اظهار نمود: با عنایت به فرصتی كه برای نوسازی ناوگان هوایی به وجود آمده بود وزارت راه و شهرسازی به خوبی توانست در جهت نوسازی ناوگان هوایی فرسوده اقدام نماید و می توان این وزارتخانه را پیشگام در استفاده از جذب سرمایه گذاری خارجی دانست.




1396/12/23
15:25:09
5.0 / 5
1745
تگهای خبر: توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
هم پیما
هم پیما