ساعت كار مردان در سال قبل بیش از زنان بوده است

ساعت كار مردان در سال قبل بیش از زنان بوده است

هم پیما: نتایج یك تحقیق از مقایسه ساعت كاری هفتگی مردان و زنان شاغل در سال قبل نشان میدهد كه شاغلین مرد با 44.2 درصد و شاغلین زن با 25.4 درصد بیشترین سهم ساعات كار هفتگی را نسبت به سایر شاغلین مرد و زن به خود اختصاص داده اند.



به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، میزان ساعت کاری شاغلان همچون فاکتورهای کلیدی بازار کار بشمار می رود که برمبنای استانداردهای بین المللی در تمام کشورها مورد اندازه گیری قرار می گیرد.

میزان ساعات کار متاثر از عوامل مختلفی است که همچون آنها می توان به دستمزد، وضع معیشت افراد، فرهنگ کار و میزان اشتغال کشور اشاره نمود.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در سال قبل بیش از ۹ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۸۷۸ نفر از شاغلین زن و مرد ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده اند که ۸ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۲۷ نفر از شاغلین، مرد و ۶۲۸ هزار و ۴۸۵ نفر از شاغلین، زن بوده اند.

مطابق آمارهای بدست آمده از طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۸ شاغلینی که بطور معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کردند با ۳۸.۹ درصد بیشترین سهم را نسبت به سایر شاغلین داشتند. هم اکنون میانگین ساعت کار معمول در هفته در کشورها بین ۴۰ تا ۴۴ ساعت است و این شاخص نشان میدهد که سهم زیادی از شاغلین بیش از استاندارد کار می کنند.



مقایسه ساعت کاری هفتگی مردان و زنان شاغل در سال قبل حاکی از آنست که شاغلین مردی که در هفته ۴۹ ساعت و بیشتر کار کردند با ۴۴.۲ درصد بیشترین سهم را نسبت به سایر شاغلین مرد داشتند، در صورتیکه زنان شاغل که بطور معمول بین ۴۱ تا ۴۸ ساعت در هفته کار کردند با ۲۵.۴ درصد از بیشترین سهم نسبت به سایر زنان شاغل برخوردار بودند.

همچنین در سال قبل میانگین ساعت کاری شاغلان ۴۳: ۰۶ و میانه ساعت کاری شاغلان ۴۵: ۳۰ بوده است. میانگین ساعات کار معمول هر شاغل در هفته طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ روندی نزولی داشته و میانگین ساعت کار در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۲ به میزان یک ساعت و ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است.



بیشترین میانگین ساعت کار معمول در هفته نیز مربوط به سال ۱۳۹۲ با ۴۴ ساعت و ۱۸ دقیقه و کمترین آن مربوط به سال ۱۳۹۷ با ۴۳ ساعت بوده است.

مردان همیشه مسئولیت بیشتری در تامین معاش خانوار برعهده دارند بدین جهت طی سال های گذشته ساعت کاری مردان در هفته نسبت به زنان بیشتر بوده است.

با توجه به اینکه اقتصاد کشور در سال های اخیر به سمت و سوی اشتغالزایی حرکت کرده، میانگین ساعات کار شاغلان از سال ۱۳۹۲ تا کنون شیب نزولی داشته است.

دلیل کاهش میانگین ساعت کار معمول در کشور را می توان ناشی از افزایش چند میلیونی شاغلان در دوره مورد نظر و عدم وجود ظرفیت برای کار بیشتر، کاهش نیاز اقتصادی شاغلان و افزایش شاغلان پاره وقت دانست.

مردان همیشه مسئولیت بیشتری در تامین معاش خانوار برعهده دارند بدین جهت طی این سالها ساعت کاری مردان در هفته نسبت به زنان بیشتر بوده است.

ساعات کار طولانی یکی از مهمترین عواملی است که سبب ایجاد تعارض بین کار و زندگی می شود بدین جهت تعادل بین کار و زندگی و مدیریت زمان برای جلوگیری از نتایج نامطلوب ناشی از عدم تعادل بین آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردارست.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، برابر ماده ۵۱ قانون کار، ساعت کار به مدت زمانی گفته می شود که کارگر، نیرو یا وقت خودرا بمنظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می دهد. به غیر از مواردی که در قانون مستثنی شده ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز کند.





منبع:

1399/09/09
12:06:34
5.0 / 5
1904
تگهای خبر: استاندارد , اشتغال , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما