در گفت وگو با هم پیما مطرح شد

خسارت سنگین بیمه نكردن كارگران

خسارت سنگین بیمه نكردن كارگران

به گزارش هم پیما یك كارشناس حوزه كار بر لزوم نهادینه كردن فرهنگ بیمه در كشور تصریح كرد و اظهار داشت: به علت ضعف مكانیسم های نظارتی كارگران، خیلی از تولیدی های زیرپله ای و كارگاه های كوچك حاشیه شهرها از پوشش بیمه خارج شده اند؛ در حالیكه بیمه نكردن كارگران خسارت های سنگین و حوادث ناشی از كار را به دنبال دارد.



حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با ایسنا، درباره شناسایی كارگران فاقد بیمه و تحت پوشش قراردادن آنها اظهار داشت: به علت آنكه سیستم های نظارتی و بازرسی و درعین حال بانك جامع اطلاعات بازار كار در كشور هنوز با مشكلات جدی روبه رو است، امكان اینكه همه كارگران زیرپله ای، تولیدی ها و دستفروشان را تحت پوشش بیمه قرار بدهیم وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از كارگاه ها هستند كه به شكل غیر رسمی و زیرزمینی فعالیت دارند، این كارگاه ها فاقد شناسنامه و كد كارگاهی هستند و برای آنكه بتوانند سود بیشتری داشته باشند بدون آنكه خویش را ملزم به پاسخگویی در ارتباط با تولید و خدماتی كه عرضه می كنند، بدانند یا استانداردها را رعایت نمایند، نیروهای كارشان را بیمه نمی كنند و خسارت های سنگینی به كشور تحمیل می كنند.

حوادث ناشی از كار پیامد عدم بیمه كارگران

این كارشناس حوزه كار اضافه كرد: یكی از این خسارتها، آسیبهایی است كه به كارگران چنین كارگاههایی وارد و هرازگاهی گرفتار حوادث ناشی از كار می شوند و به علت عدم بیمه، خانواده هایشان از خدمات بهداشتی و درمانی محروم می مانند و زمانی كه به علت افزایش سن یا بیماری گرفتار ضعف و ناتوانی می شوند نمی توانند از خدمات صندوق های بیمه ای و بازنشستگی استفاده كنند.

حاج اسماعیلی تصریح كرد: هم اكنون بیشتر كارگاه هایی كه در خارج از شهرها و حاشیه ها در چارچوب مغازه های كوچك تا دستفروشی اشتغال به كار دارند، كارگران خویش را بیمه نمی كنند و سازمان تامین اجتماعی و وزارت كار هم نمی توانند مكانیسم های نظارتی خویش را تقویت نمایند و می بینیم كه این نظارت ها هنوز به شكل فیزیكی انجام می شود و بازرسان به كارگاه ها فرستاده می شوند تا كارگاه ها را نظارت كند در حالیكه این روش كارآمد و موثری نیست و خیلی از كارگران از پوشش بیمه تامین اجتماعی خارج شده اند.

وی با تاكید بر كارآمدی و به روزرسانی این مكانیسم ها اضافه كرد: لازم است از توسعه تكنولوژی در كشورهای دیگر استفاده نماییم و شرایطی به وجود آوریم كه هر كارگاهی كه در كشور ثبت می شود اطلاعات خویش را در سامانه جامع بانك اطلاعاتی بازار كار به ثبت برساند.

ثبت شناسنامه كارگاهها توسط دستگاههای مجوز دهنده

این كارشناس حوزه كار اضافه كرد: یكی از اقداماتی كه در این خصوص باید صورت بگیرد این است كه این كارگاه ها را طبقه بندی نماییم یعنی به محض اینكه می خواهند مجوز بگیرند و مشغول كار شوند به سازمان یا ارگانی كه از آن مجوز می گیرند طرح توجیهی فعالیت، شناسنامه كاری، آدرس محل كار، متراژ، تعداد كارگران، نوع محصول و شروع فعالیت خویش را عرضه كنند و سازمان مربوطه هم با جمع آوری اطلاعات، آنرا در بانك جامع اطلاعات خود ثبت كند، وقتی صاحبان كارگاه ها به سازمان تامین اجتماعی رجوع می كنند سازمان هم پیش از عرضه هر گونه خدماتی، اطلاعات تخصصی كارگاه را در سامانه خود ثبت كند و بعد از آن شماره و كد كارگاهی بدهد. بدین سان كارگاهها شناسایی شده و تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرند.

به گفته حاج اسماعیلی پوشش بیمه ای كارگاه های كوچك به نفع خانواده ها، كشور و تامین اجتماعی است و از ناهنجاری ها و صدمه های ناشی از حوادث كار كه دولت ناچار به پرداخت آن است، جلوگیری می كند.

وی در عین حال تامین و نهادینه كردن فرهنگ بیمه در كشور را مبحث مهمی دانست كه دولت باید اهتمام جدی برای آن داشته باشد، اظهار نمود: با وجود تبلیغ بیمه در كشور هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است در حالیكه وقتی شهروندان و كسانی كه در بازار كار اشتغال دارند یا به عناوین مختلف در اجتماع زندگی می كنند از خدمات بیمه ای محروم می شوند هزینه های سربار آنرا دولت می پردازد.

كاهش هزینه ها با گسترش خدمات بیمه ای

این كارشناس حوزه كار اضافه كرد: اگر بیمه ها گسترش یابند عرضه خدمات به شكل هدفمند صورت می گیرد و امكان اینكه هزینه های چند برابری توسط دولت صورت گیرد كاسته می شود و سازمان های بیمه گر این مسئولیت را برعهده می گیرند و می توانند خدمات اجتماعی خویش را به صورت هدفمند به گروه های مختلف عرضه كنند.

حاج اسماعیلی در انتها لزوم حمایت های اجتماعی از راه بیمه را اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: همه شاغلین و كسانی كه در كشور زندگی می كنند باید تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار بگیرند و اگر در بحث بیمه های اجتماعی نیازمند اصلاحات هستیم دولت بعنوان متولی اصلی باید سهمش را در این بخش بپردازد.

به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، بر مبنای آمارهای غیر رسمی بیشتر از سه و نیم میلیون كارگر بدون بیمه در كشور درحال فعالیت در كارگاهای زیرزمینی هستند كه از حداقل های قانون كار محرومند. كارشناسان راه اندازی بانك اطلاعات كارگاهها توسط وزارت كار و فراخوان سازمان تامین اجتماعی برای رجوع كارگران فاقد بیمه را باعث شناسایی و بیمه این دسته كارگران می دانند.




1398/09/10
14:50:43
5.0 / 5
1837
تگهای خبر: استاندارد , اشتغال , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما