آنتونوف هواپیمایی كه صلاحیت پرواز ندارد!

آنتونوف هواپیمایی كه صلاحیت پرواز ندارد!

به گزارش هم پیما كاپیتان هوشنگ شهبازی، خلبان و مهندس پروازی بازنشسته شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود كه آنتونوف هایی كه از سازمان هواپیمایی مجوز و صلاحیت پرواز را دریافت كرده است، به هیچ وجه شرایط و صلاحیت را برای پروازهای مسافری ندارد و سازمان هواپیمایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، به تازگی یكی از كاربران فضای مجازی در شبكه اجتماعی توییتر مدعی شده بود كه در پرواز مشهد – تهران سوار بر هواپیمای آنتونوف ۷۴ شده است كه از جانب رئیس جمهور ممنوعیت پرواز آن به علت ایمن نبودن در مردادماه سال ۹۳ اعلام شده است.
كاپیتان هوشنگ شهبازی در اینباره به ایسنا اظهار داشت: بعد از ممنوعیت پرواز ایران ۱۴۰ كه به دنبال سانحه شهرك آزادی اعلام شد، هواپیماهای آنتونوف ۷۴ هم برای انجام پروازهای مسافری ممنوع گردید. اما به تازگی شنیده شده است كه از هواپیمای باربری و ترابری برای عرضه خدمات مسافربری استفاده شده است. گویا از این هواپیما بی سر و صدا استفاده می شد.
وی ادامه داد: شركت هواپیمایی پویا چند هواپیما بیشتر ندارد كه البته این ایرلاین چندوجهی است و خدمات ترابری، باربری، مسافری و VIP عرضه می دهد. پویا ایر دو هواپیمای امبرائر مسافری، سه آنتونوف ۷۴ و یكی دو هواپیمای ایلوشین دارد. بر مبنای اطلاعات موجود هواپیمایی پویا برنامه ریزی پروازهای مسافری خویش را با امبرائرها انجام می دهد، اما برای پروازهای پشتیبان و در صورتی یكی از هواپیماهایش زمین گیر شود از آنتونوف ها هم استفاده می نماید. اما در هیچ جای دنیا نشنیده و ندیده ام از هواپیماهای باربری برای عرضه خدمات مسافری استفاده كنند چون كه این نوع هواپیماها تجهیزات، امكانات و شرایط لازم را برای این سرویس ها ندارند.
شهبازی افزود: در سازمان جهانی هواپیمایی و سازمان هواپیمایی كشوری استانداردهایی برای اعطای مجوز پرواز به هواپیماهای مختلف تعریف شده كه در جهت حفظ ایمنی مسافران است كه باید این الزامات را داشته باشند. احراز شرایط و استانداردهای پرواز برای هواپیماهای مسافری خیلی سخت بوده و كسب آن برای هواپیماهای ترابری و باری حدودا غیر ممكن است.
وی خاطرنشان كرد: وقتی هواپیماهای آنتونوف اجازه پرواز از سازمان هواپیمایی كشوری دریافت می كند این سازمان بعنوان دستگاه و نهاد حاكمیتی مسئول پاسخ گو باشد كه در درجه نخست چگونه ممنوعیت اعلام شده از جانب رئیس جمهور را نادیده گرفتید و اگر مجوزی صادر شده چرا آنرا منتشر نكرده اید. سازمان هواپیمایی كشوری هم باید در این زمینه هم پاسخ گو باشد كه حتی اگر برای آنتونوف ها مجوز پرواز داده شده بر مبنای كدام الزامات و استانداردهایی كه در این هواپیماها نیست، صلاحیت پروازی شان صادر شده است؟
شهبازی با بیان این كه برای جابه جایی مسافران با یك هواپیما از تهران تا مشهد باید اكسیژن مورد نیاز تامین گردد، اظهار داشت: امكانات لازم برای پیاده شدن اظطراری، سرسره های نجات و حدود ۴۰ مورد و معیار باید در هواپیماهای مسافری وجود داشته باشد تا یك هواپیما بتواند استانداردها ی لازم برای دریافت مجوز پروازی را دریافت كند. این نكات در آنتونوف قطعا پیشبینی نشده و به هیچ وجه نمی توان برای این نوع هواپیماها این شرایط و استانداردها را تعبیه كرد ازاین رو سازمان هواپیمایی كشوری باید در این زمینه پاسخ گو باشد كه آیا این هواپیما شرایط لازم را احراز كرده و استانداردها را گذرانده است و اگر گذرانده و اگر گذرانده بعنوان مثال چه میزان اكسیژن برای چه ارتفاع و چه زمان پروازی در نظر گرفته شده و تایید شده است و دیگر معیارها را هم باید این سازمان با جزئیات توضیح دهد.
چرا هواپیماهای روسی در آسمان ایران جواب نمی دهد؟
كاپیتان شهبازی درباره این كه چرا هواپیماهای روسی در پروازهای مسافری ایران طی سال های گذشته جواب نداده و حوادث و سوانح بسیاری داشته است، خاطرنشان كرد: در مورد ایران ۱۴۰ هم بارها دلیل اتفاقات و حوادث این هواپیماها و دیگر هواپیماهای روسی مانند آنتونوف و توپولوف را توضیح داده ام. به نظر من اقلیم و تجهیزات (شامل دستگاه های زمینی و دستگاه های هدایت هواپیما) موجود در ایران هیچ سازگاری با هواپیماهای روسی و دیگر كشورهای بلوك شرق ندارد و بنابراین است كه پرواز هواپیماهای روسی در ایران با حوادث بسیاری رو به رو می شود.
وی افزود: هیچ كدام از هواپیماهای روسی و دیگر هواپیماهای بلوك شرق طی سال های اخیر پروازهای موفقی را در ایران نداشتند، بعنوان مثال ایران ۱۴۰ یكی از این هواپیماها بود كه هیچ وقت در ایران انبوه سازی نشد و اوكراینی ها حدود ۱۵ فروند از آنرا ساختند و بیشتر از ۵۰ درصد از آنها یعنی ۹ فروندشان سقوط كرد. البته قرار بود اوكراین دانش فنی ساخت این هواپیما را به صورت كامل به كشورمان منتقل كند اما با بدعهدی این طرف خارجی مواجه شدیم.
این خلبان بازنشسته ایرانی اظهار داشت: هواپیمای باربری آنتونوف كه برای جابه جایی مسافر از آن استفاده می شود، مغایر قانون بوده و مسؤلان امر باید در این زمینه پاسخ گو باشند چون كه جان مردم و مسافران از همه چیز مهمتر است و آن هایی كه به این پرواز و هواپیما مجوز داده اند باید آنتونوف را مجدادا زمین گیر كند و نباید اجازه جابه جایی مسافر را بدهد.



1398/07/24
00:10:12
5.0 / 5
1957
تگهای خبر: استاندارد , پرواز , جت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
هم پیما
هم پیما