گمانه زنی ها از قیمت مسكن در سال ۹۸

گمانه زنی ها از قیمت مسكن در سال ۹۸

به گزارش هم پیما برخی كارشناسان معتقدند كه امسال تلاطم قیمتی بازار مسكن فروكش می كند و این مورد می تواند چشم انداز روشن تری به سازندگان مسكن بدهد؛ از جانب دیگر دولت طرح راه اندازی ۴۰۰ هزار واحد مسكونی را در دستور كار قرار داده كه درصورت اجرا می تواند رونق نسبی در اشتغال و ساخت و ساز ایجاد كند.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، اغلب كارشناسان می گویند كه نرخ رشد قیمت مسكن در سال ۱۳۹۸ كاسته می شود و متناسب با نرخ تورم خواهد بود. مصطفی قلی خسروی - رئیس اتحادیه مشاوران املاك - بیان می كند كه رشد قیمت مسكن امسال پایین تر از تورم عمومی قرار می گیرد. محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - هم در پیام نوروزی خود وعده داد كه سال ۹۸ را به سال رونق ساخت و ساز و تولید مسكن تبدیل می نماییم. در این زمینه وزارت راه و شهرسازی برنامه تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسكونی را در دستور كار قرار داده كه ۲۰۰ هزار در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار در بافت های ناكارآمد و ۱۰۰ هزار در مناطق هدف بنیاد مسكن خواهد بود. اسلامی، مهمترین عامل كنترل قیمت مسكن را تعادل بخشی به عرضه و تقاضا می داند.

رشد مسكن پایین تر از بازارهای رقیب
ارزیابی رشد یك ساله سه بازار رقیب یعنی مسكن، سكه و ارز نشان می دهد، مسكن از دو بازار دیگر جا مانده و با وجود رشد ۸۰ درصدی قیمت طی ۱۱ ماهه ۱۳۹۷ دقیقاً به همین میزان از سكه و ارز عقب مانده است. در مقایسه كلان می توان گفت بازار مسكن حال و روز چندان خوشی نسبت به سكه و ارز تجربه نمی نماید. از یك سو با انباشت تقاضا در بخش كوچك متراژ و از جانب دیگر با مازاد عرضه در بخش بزرگ متراژ مواجه می باشد.
در این شرایط به علت رشد ۸۰ درصدی قیمت طی ۱۱ ماه ۱۳۹۷، مشتریان واقعی خویش را از دست داده و معاملات شهر تهران در بهمن ماه سال قبل به ۹۳۰۰ فقره رسید كه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۹ درصد كاهش نشان داده است. در بازه ۱۱ ماهه هم كاهش ۳۲ درصد به ثبت رسیده است. اواخر سال ۱۳۹۶ هم رشد مسكن حدوداً نصف دو بازار رقیب بود و پیش بینی بعضی كارشناسان در خصوص این كه قیمت مسكن با سكه و ارز همتراز می شود، درست از كار درنیامد. البته غالب پیش بینی ها این بود كه نمی توان انتظار داشت قیمت مسكن با رشد ارز و طلا همسان شود؛ چون كه الان هم گرفتار حباب قیمت شده و از این پس وارد دوره ركودی خواهد شد.
كارشناسان چشم انداز جهشی برای بازار مسكن متصور نیستند؛ چون كه هم اكنون قیمت مسكن از ظرفیت طرف تقاضا خارج شده است. مهدی سلطان محمدی - كارشناس اقتصاد مسكن - درباره پیش بینی از قیمت مسكن در سال ۱۳۹۸ می گوید: همان مولفه هایی كه سال قبل در بازار مسكن وجود داشتند، با مقیاس ضعیف تر هنوز فعال می باشند. علاوه بر احتمال افزایش قیمت ارز، افزایش حداقل دستمزد كه تا حدود ۳۵ درصد تعیین شده و بخش عمده ای از هزینه های ساخت مسكن را تحت تأثیر قرار می دهد، بر قیمت تمام شده مسكن تأثیرگذار است، بنابراین تورمی از این ناحیه خواهیم داشت. می توان انتظار داشت كه بازار مسكن همچنان از رشد برخوردار باشد ولی افزایش جهشی نخواهد داشت. به نظر من امسال قیمت مسكن حول نرخ تورم و حتی امكان دارد پایین تر از میانگین تورم قرار گیرد.
همچون علل پرش قیمت مسكن در سال ۱۳۹۷ فشار تقاضا برای واحدهای متوسط و كوچك متراژ عنوان شد كه این مساله باید در ساخت و سازهای جدید مورد توجه قرار گیرد. مهدی روان شادنیا - كارشناس اقتصاد مسكن - می گوید: در دی ماه ۱۳۹۷ میانگین متراژ واحدهایی كه معامله شده ۷۵ متر مربع بوده است. ۶۸ درصد واحدهایی كه معامله شدند، دارای ارزش كمتر از یك میلیارد تومان و ۴۱ درصد كمتر از ۵۰۰ میلیون تومان بوده اند. اگر میانگین قیمت شهر تهران كه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است را در میانگین متراژ تقاضا یعنی ۷۵ متر مربع ضرب نماییم، به عدد تقریبی ۷۵۰ میلیون تومان می رسیم كه باید بعنوان میانگین قیمت بر مبنای تقاضا در تهران لحاظ شود و ۵۷ درصد معاملات مسكن در این بازه قیمتی انجام شده است. این نكات به سیاست گذار یادآوری می كند كه جهت حمایت های دولت باید به سمت واحدهای در استطاعت گروه غالب جامعه هدف برود.
محمدمهدی مافی - كارشناس بازار مسكن - هم اعتقاد دارد كه اگر سیاست های لازم برای جذب نقدینگی بخش خصوصی در بخش ساخت و ساز اتخاذ شود، می توان روند رشد قیمت مسكن را كنترل كرد؛ او هم چنین بازار مسكن را ماهیتاً تابع عرضه و تقاضا می داند و می گوید اگر سرمایه ها به بازار مسكن حمله كند، عرضه حدود یك دهم تقاضا است. وی می گوید: ابتدا باید از نظر سیاسی تا حد ممكن ذهنیت بحران در اذهان مردم آرام شود. ما طی دهه های اخیر بحران های بزرگ تر از شرایط كنونی را هم پشت سر گذاشته ایم، بنابراین مردم باید اطمینان پیدا كنند كه اساساً از این برهه هم عبور می نماییم.

هم چنین سلمان خادم المله - كارشناس اقتصاد مسكن - واكنش بازار مسكن نسبت به افزایش قیمت را خنثی می داند و معتقد است: با عنایت به این كه اقتصاد ما تحت تأثیر تحریم ها قرار دارد، اگر شرایط سخت تر شود، امكان دارد قیمت اسمی مسكن افزایش پیدا كند ولی هرچقدر قیمت بالا برود رابطه معكوس با حجم معاملات پیدا می كند و خرید و فروش از این مقدار هم كمتر خواهد شد. بنابراین با عنایت به این كه در هر بخشی قیمت، محصول عرضه و تقاضا است بعید می دانم قیمت مسكن در سال آینده بالاتر از نرخ تورم برود.
هم چنین رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران با بیان این كه لازم است به سمت صنعتی سازی برویم اظهار داشت: متراژ خانه ها باید مطابق سلایق همه گروه ها باشد. درست است كه در خیلی از محله ها نیاز به متراژهای كمتر از ۸۰ متر داریم ولی در مناطق دیگر نیاز به واحدهای بزرگ متراژ دیده می شود. بنابراین نمی توانیم صرفاً آپارتمان های كوچك یا بزرگ متراژ را ملاك برنامه ریزی برای تولید قرار دهیم. البته هم اكنون فشار تقاضا بیشتر در واحدهای كوچك متراژ دیده می شود. بنابراین طی سال های اخیر به مبحث كوچك سازی تاكید و در خیلی از مناطق این اقدام شروع شده است.
مصطفی قلی خسروی بیان می كند: برنامه راه اندازی ۴۰۰ هزار واحد مسكونی كه از جانب وزیر راه و شهرسازی اعلام شده، از دو جنبه اشتغال و گردش مالی اهمیت دارد؛ چونكه ۱۷۴ شغل كلیدی به بازار مسكن وابسته است و هرچه معاملات بالاتر برود به رونق اقتصاد منجر می شود.
خسروی همینطور درباره پیش بینی از قیمت مسكن در سال ۱۳۹۸ اظهار داشت: با عنایت به رشد بیش از اندازه قیمت ها در سال گذشته، امسال قیمت مسكن حدود نرخ تورم و حتی پایین تر قرار می گیرد. این مورد را همواره اعلام نموده ام و هر گمانه زنی دیگر كه از جانب رسانه ها به نقل از من بیان شود را رد می كنم.
به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، آمار بانك مركزی از تحولات بازار مسكن شهر تهران در بهمن ماه ۱۳۹۷ نشان می دهد متوسط قیمت خرید و فروش یك متر مربع زیر بنای واحد مسكونی معامله شده از راه بنگاه های معاملات ملكی شهر تهران ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بود كه نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۷ درصد و ۸۵.۱ درصد افزایش داشته است. هم چنین در این ماه تعداد معاملات آپارتمان های مسكونی شهر تهران به بیشتر از ۹۳۰۰ واحد رسید كه نسبت به ماه قبل ۳۹ درصد افزایش داشته، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۹.۲ درصد كاهش را نشان داده است. آمار اسفندماه هنوز اعلام نشده است.



1398/01/12
19:54:36
5.0 / 5
1525
تگهای خبر: ارز , اشتغال , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما