پرونده ۱۰۰۰ سرویس بهداشتی دوباره باز شد

پرونده ۱۰۰۰ سرویس بهداشتی دوباره باز شد

به گزارش هم پیما پرونده «۱۰۰۰ سرویس بهداشتی» دوباره باز شد. كلنگ این پروژه از دهه ۸۰ زمین زده شد و قرار بود در سال ۱۳۹۰ به سرانجام برسد، اما بارها با برچسب «پروژه ی شكست خورده» از مدار خارج شد.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، سال ۱۳۸۶ كه اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود، در یك سخنرانی پر شور، ساخت یك هزار سرویس بهداشتی را در هر ۲۵ كیلومتر از جاده های كشور در چهار سال وعده داد؛ پروژه ای كه اعتبار آن در دوره ریاست حمید بقایی به این سازمان داده شد. او هیچ گاه درباره سرویس های بهداشتی ساخته شده روشنگری نكرد. فقط یك مرتبه (در سال ۱۳۸۷) در اعتراض به سوال های مطرح شده درباره ی سرنوشت ۶۰ میلیارد تومانی كه دولت برای ساخت این سرویس های بهداشتی قرار بود بدهد، اظهار داشته بود: «اعتبار این پروژه ۳۰ میلیارد تومان بوده، ۶۰ میلیارد تومان نبوده و ۱۰ روزی است كه این اعتبار به سازمان داده شده است.»
سال ۱۳۸۹، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تنها گزارش رسمی كه از سرویس های بهداشتی منتشر كرد، از «ساخت ۱۹۲ مجتمع خدماتی بهداشتی در فاصله ی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷»، اطلاع داد. كه نشان می داد این پروژه دو سال زودتر از زمانی كه استارت خورده، شروع شده بود. چون كه مصوبه هیأت وزیران سال ۱۳۸۶ ابلاغ گردید، عملیات ساخت سرویس ها بر اساس گزارش سازمان متبوع سال ۱۳۷۶ شروع شد اما آمارها به سال ۱۳۸۵ برمی گشت.
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از آن گزارش های متناقضی را از تعداد مجتمع های خدماتی بهداشتی عرضه كرد.
در سال ۱۳۹۳ مسعود سلطانی فر كه ریاست این سازمان را به عهده داشت و چندان مایل نبود به این پروژه پر حاشیه و بدون اعتبار وارد شود، به بررسی هایی كه درباره این پرونده صورت گرفته بود، اشاره ای كرده و اظهار داشته بود: «طرح ساخت یك هزار سرویس بهداشتی در دو مرحله با راه اندازی ۳۵۵ و ۱۹۹ سرویس بهداشتی شروع شده بود كه متأسفانه مكان یابی خیلی از آنها نامناسب بود و الان بیشتر آن پروژه ها نیمه كاره مانده اند. گزارش ها نشان می دهد، از ۵۵۴ پروژه ای كه عملیات اجرایی آنها آغاز شد، كمتر از ۱۰۰ سرویس بهداشتی به كار افتادند. ردیف اعتباری این طرح در دو سال قبل حذف شده و این پروژه، باری شده است.»
در سال های ریاست سلطانی فر تلاش زیادی شد سرویس های بهداشتی با تغییر عنوان به مجتمع خدماتی رفاهی به سرمایه گذاران خصوضی واگذار شود، اما نتیجه موفقیت آمیز نبود.
پروژه ی سرویس های بهداشتی هرچند كه برخی برخورد طنزآمیزی با آن داشته اند، اما بعنوان زیرساختی مهم بارها روی میز گذاشته شد و سرانجام بدون نتیجه باقی ماند. حالا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای چندمین بار آنرا بعنوان یك مأموریت مهم تعرف كرده و پرونده را بیرون كشیده تا دوباره با اصلاح ایرادهای قبلی، استارت آنرا بزند.
مجید مهدوی، مدیرعامل شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی كه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می كند، در گفتگو با ایسنا از آغاز دوباره پروژه ساخت ۱۰۰۰ واحد سرویس بهداشتی، اطلاع داد و اظهار داشت: بعنوان یك مدیر اجرایی، این پروژه را برای كشور بسیار مهم و حیاتی می دانم، چون كه از اصلی ترین زیرساخت های توسعه به شمار می آید.
او افزود: پرونده قدیمی ساخت یك هزار سرویس بهداشتی (در هر ۲۵ كیلومتر) كه البته سال ها قبل (۱۳۸۶ با مصوبه هیأت وزیران) به این شركت واگذار شده بود، مقرر است با نقشه جدید پیش برود.
وی با بیان این كه پروژه سرویس های بهداشتی با برنامه انجام نشده بود و جانمایی های آنها هم درست نبود، اظهار داشت: یكی از تكالیف و مأموریت های اصلی من از جانب دكتر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به سرانجام رساندن این پروژه است. فكر می كنم نظر رئیس جمهور هم تكمیل این زیرساخت مهم باشد.
مهدوی با بیان این كه عملیات بررسی و اجرایی ساخت یك هزار سرویس بهداشتی از این هفته آغاز می شود، اضافه كرد: ما یك تیم برنامه ریزی به این منظور تعیین می نماییم. از حضور افراد متخصص استفاده می نماییم و از آنجائیكه معماری حرف اول را در این پروژه می زند، لزوم دارد كه طراحی آنرا به معماران و متخصصان واگذار نماییم. این پروژه به حضور مهندسان عمران، ناظران و پیمانكاران قوی نیاز دارد.
او بیان كرد: قرار نیست این شركت، سرویس بهداشتی بسازد، نقش ما نظارتی است، وظیفه داریم تیم مهندسی، معماری و پیمانكاران قوی را انتخاب نماییم. تیمی می گذاریم كه ایراد كارهای قبلی را مشخص و پروژه را اصلاح كند، چون هیچ وقت اعتقاد نداشتم چرخ را دوباره اختراع نماییم. هدف این پروژه از ابتدا ایجاد زیرساخت برای گردشگران بوده، شاید مسیر اشتباه بوده است. ما می خواهیم مسیر درست را انتخاب نماییم.
مدیرعامل شركت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، حرف های خویش را خیلی خوش بینانه تلقی نمود و اظهار داشت: تا وقتی دیگر مسؤولان به ما كمك نكنند نمی توانیم ساخت سرویس های بهداشتی را یك تنه به سرانجام برسانیم. گردشگری یك زنجیره است و سازمان های زیادی به آن مرتبط اند كه باید نقطه اصلی و هدایت كننده آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی كردشگری باشد و بقیه سازمان ها و وزارتخانه ها در كنارش قرار گیرند.



1397/11/30
14:35:45
5.0 / 5
1629
تگهای خبر: توسعه , جت , خدمات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
هم پیما
هم پیما