بر اساس اعلام رئیس كل بانك مركزی

وام مسكن افزایش می یابد؟

وام مسكن افزایش می یابد؟

هم پیما: رئیس كل بانك مركزی از ضرورت اصلاح وام خرید مسكن سخن گفت اما به جزئیات آن اشاره ای نكرد.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، در شرایطی كه وزیر سابق راه و شهرسازی قبلا پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خانه اولی ها از ۱۶۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان را عرضه كرده بود عبدالناصر همتی، رئیس كل بانك مركزی در یك برنامه تلویزیونی از ضرورت اصلاح وام خرید مسكن سخن گفت و اظهار نمود كه مطالعه اولیه در این زمینه انجام شده، اما هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.
وی ادامه داد: ساختمان بخش مهمی است كه اگر رونق بگیرد صنایع قبلی این بخش رونق خواهد گرفت. بایستی آثار تورمی افزایش تقاضا را هم مورد توجه قرار دهیم.
همتی با اشاره به اینكه منابع افزایش اعتبارات باید از یك جایی تامین گردد، اظهار داشت: این فرایند باید بهینه شود؛ یعنی هم رونق تولید نماییم و هم اینكه آثار تورمی در این شرایط تولید نشود. تمهیدات خاصی می خواهد كه در حال بررسی آن هستیم.
رئیس كل بانك مركزی خاطرنشان كرد: در آینده نزدیك درباره این مورد تصمیم گیری می نماییم. به نظرم باید وام خرید مسكن اصلاح گردد چون قبول دارم حجم وام های خرید دیگر جواب نمی دهد. درباره این مورد تصمیم می گیریم، ولی نمی خواهم الان قولی بدهم كه نتوانم به آن عمل كنم. معتقدم كه باید كمتر حرف بزنیم.
عقب نشینی فروشندگان از بازار مسكن
در حالیكه قیمت مسكن شهر تهران تورم سالیانه و حتی ماهیانه را تجربه می كند و الان به میانگین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر مترمربع رسیده رئیس اتحادیه مشاوران املاك از عقب نشینی فروشندگان از بازار مسكن اطلاع داد.
از این جمله می توان برداشت كرد كه فروشندگان در انتظار تورم آتی بخش مركز هستند، اما كارشناسان می گویند با عنایت به كاهش ۳۲ درصدی معاملات و فاصله شدید بین قیمت مسكن و توان طرف تقاضا هر نوع افزایش قیمت صرفا منجر به تشكیل ركود بازار مسكن خواهد شد.
خسروی در این خصوص می گوید به فروشندگان و خریداران تاكید می نماییم كه مبادرت به خریدوفروش كنند چونكه اگر فروشندگان این نیت را دارند كه در آینده گران تر بفروشند باید گران تر هم بخرند. از جانب دیگر با عنایت به پیشتاز بودن بخش مسكن در اقتصاد كلان رونق این بخش منجر به رونق اقتصادی می گردد.
به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین تا سال قبل حدودا ۵۰ درصد یك واحد ۶۰ متری برپایه میانگین شهر تهران را پوشش می داد، اما این رقم در مهرماه امسال به حدود ۳۰ درصد رسیده است.



1397/09/03
15:30:11
5.0 / 5
1436
تگهای خبر: بازار , بانك , تولید , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
هم پیما
هم پیما