تركان:

امیدی نداریم بتوانیم همه محلات فرسوده را نوسازی نماییم

امیدی نداریم بتوانیم همه محلات فرسوده را نوسازی نماییم

هم پیما: مشاور رئیس جمهور در نوسازی بافت های فرسوده اظهار داشت: اگر بتوانیم تنها نصف ۱۳۵۰ محله فرسوده را نوسازی نماییم موفقیت خوبی كسب كرده ایم زیرا امیدی نداریم كه به همه اهداف دست یابیم.



به گزارش هم پیما به نقل از شبكه خبر، اكبر تركان در برنامه تیتر امشب شبكه خبر اظهار داشت: دولت بر خلاف طرح مسكن مهر نقشی در ساخت و ساز ها در بافت های فرسوده ندارد و تنها تسهیل كننده است این توسعه گران هستند كه مسئولیت ساخت و سازها در بافت های فرسوده را برعهده دارند.
وی اضافه كرد: در مراكز استان ها ۳۲ قطعه زمین دولتی توسط وزارت راه و شهرسازی به مسأله نوسازی اختصاص می یابند و همین مبحث در تهران ۱۵ قطعه از زمین های دولتی را شامل می گردد.
تركان ادامه داد: باور ما بر این است كه دولت نباید وارد ساخت و ساز شود و این توسعه گران هستند كه كار ساخت و ساز را این محله ها و مساكین آن را برعهده خواهند داشت، در حقیقت دولت در این زمینه نقش پشتیبانی را بازی می كند، ما می خواهیم این توسعه گران خانه ها را بسازند و در این میان سخت ترین قسمت كار اعتمادسازی برای مردم است.
مشاور رئیس جمهور در امور نوسازی بافت های فرسوده تصریح كرد: احیای بافت های فرسوده در دوره های قبل هم دنبال می شد بنابراین ما با عنایت به تجربیات گذشته در تلاشیم كه این روند را ادامه دهیم، در دوره قبل شهرداری تجمیع خانه های فرسوده برای نوسازی را دنبال می كرد، ولی محله و بافت فرسوده نوسازی نمی شد و تنها خانه های كوچك بودند كه با تجمیع نوسازی می شدند، ما هم اكنون در تلاشیم در كنار تجمیع خانه های كوچك متراژ بافت كوچه و محله های فرسوده را هم نوسازی نماییم.
وی خاطرنشان كرد: ما سه دسته هزینه داریم، نخست هزینه های خانه و محله كه بر عهده توسعه گر است، دسته دوم زیرساختهای آب و برق و... هستند كه تامین هزینه و امكانات آن برعهده دولت می باشد و دسته سوم ساخت مدارس و... هستند.
مشاور رئیس جمهور در امور نوسازی بافت های فرسوده تصریح كرد: برای ساخت مدرسه در محله های فرسوده، وزارت آموزش و پرورش و برای احداث خانه بهداشت و تولید مراكز ورزشی به ترتیب وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان مسئولیت ساخت و نوسازی این مراكز را برعهده دارند.
وی تصریح كرد: توسعه گر مقرر است ۵۰ درصد سازه را برای خود و ۵۰ درصد دیگر سازه را هم به ساكنان بافت های فرسوده بدهد. خریداران این بافت ها می توانند با استفاده از وام ۶ درصد از محل صندوق پس انداز مسكن یكم صاحب خانه شوند. این برای خانه اولی هاست كه با رسوب ۲۰ میلیون تومانی پول خود به مدت ۲ سال می توانند تا ۸۰ میلیون تومان وام مسكن دریافت كنند. البته اینها در حد پیش بینی است زیرا ممكن است در عمل همه چیز به این خوبی پیش نرود.
تركان اضافه كرد: ساكنان بافت های فرسوده بدون پرداخت ریالی خانه دار می شوند و خانه ای نو تحویل می گیرند در نتیجه بدون هیچ پرداختی ای صاحب خانه ای نو می شوند.
وی اظهار داشت: دسته دوم كسانی هستند كه این خانه ها را خریداری می كنند، نرخ بهره بانكی بالا سبب شده تا خریداران نتوانند از پس خرید خانه برآیند. در حال كه در شرایط جدید، متقاضیان می توانند به راحتی با نرخ سود تسهیلات ۶ درصدی صاحب خانه شوند.
مشاور رئیس جمهور ادامه داد: شهر فقط خانه نیست بلكه اقتصاد هم دارد، هم اكنون ۹۰ انبوه ساز آمادگی خویش را برای نوسازی این محله ها و بافت های فرسوده اعلام نموده اند.
تركان اضافه كرد: اولویت اصلی ما افرادی هستند كه در این محله های ضعیف سكنی دارند نه ثروتمندانی كه برج سازی می كنند و از تمكن بالای مالی برخوردار می باشند.
وی خاطرنشان كرد: ما اگر فقط بتوانیم نصف این ۱۳۵۰ محله را نوسازی نماییم موفقیت خوبی كسب كرده ایم زیرا امیدی نداریم كه بتوانیم به همه اهداف مورد انتظار در این برنامه دست یابیم زیرا امكانات ما محدود است و این مردم، توسعه گران و بخش خصوصی است كه باید پا به میدان بگذارند تا این طرح ها به نتیجه برسند.
معاون آخوندی: باید سالانه ۲۷۰ محله را نوسازی كنیم
در ادامه این برنامه، هوشنگ عشایری مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران هم تصریح كرد: ما برای همه استان ها به جز تهران مبحث مشاركت مردمی را دنبال می نماییم، این رویكرد اصلی ماست كه محله محور است، توسعه گران خانه ها را می سازند و دولت تسهیلات لازم را تامین می كند.
وی خاطرنشان كرد: هر محله «برجام» محله خویش را دارد و حتی هر دستگاه نقش و سهم خویش را هم به صورت كامل می داند بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برنامه ما مبتنی بر تدوین برنامه جامع اقدام مشترك است كه تحقق آن مبتنی بر همگرایی همه اركان برنامه است، مردم محور اصلی هستند و شهرداری، تسهیل دهندگان، توسعه دهندگان و بخش خصوصی سایر اركان این امر را تشكیل می دهند.
عشایری اضافه كرد: محله ها از نگاه فرهنگی متفاوت هستند، بنابراین برهمین اساس رویكرد ما محله محور است شكل گیری هر كالبدی باید متناسب با فرهنگ همان محله شكل بگیرد هر محله ای معماری و شهرسازی متناسب با خویش را دارد.
مدیرعامل شركت عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان كرد: ما باید سالانه ۲۷۰ محله را نوسازی نماییم كه در انتها برنامه ششم توسعه به نوسازی ۱۳۵۰ محله نائل می آییم. ما حدودا در این مدت ۵ ساله، برای ۱۰ میلیون نفر نوسازی محله ها را انجام می دهیم. این امر در مدت زمان یك سال صورت نمی گیرد و پروسه ای زمان بر است.

1397/01/11
16:35:24
5.0 / 5
1774
تگهای خبر: توسعه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
هم پیما
هم پیما