مسكن مهر عامل تورم در دولت قبل

مسكن مهر عامل تورم در دولت قبل

هم پیما: پروژه مسكن مهر با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسكونی كه تا كنون حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خرج ابنیه و خدمات آن شده بنا به قول ی مدیرعامل سابق بانك مسكن فاقد پیوست تامین مالی سالم و پایدار بوده است.


به گزارش هم پیما به نقل از ایسنا، انتقادها به اثرات مخرب مسكن مهر بر اقتصاد كلان كه با آخر دولت دهم شدت بیشتری گرفت كماكان ادامه دارد. وزیر راه و شهرسازی طی چهار سال قبل این طرح را با عباراتی همچون "اقتصاد برانداز" و "بمب ویرانگر" مورد نقد قرار داد. كارشناسان هم تزریق یكباره ۴۵ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه برای تسهیلات ابنیه این طرح را در جهش یكباره قیمت دلار از حدود ۹۰۰ تومان به ۳۸۰۰ تومان موثر دانستند. به تازگی هم محمدهاشم بت شكن، مدیرعامل بانك مسكن در یك یادداشت عنوان كرده است: "دولت یازدهم با ارثیه ای به نام مسكن مهر- بعنوان بزرگ ترین پروژه ساخت وساز دولتی- با بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب مردمی مواجه بود. فارغ از مشكلات فنی و مهندسی مترتب بر آن كه در تخصص نگارنده نیست، این پروژه عظیم فاقد یك پیوست تامین مالی سالم و پایدار بود".
او همینطور آورده است: " سهل الوصول ترین سازوكار تامین مالی و در عین حال مخرب ترین روش یعنی اضافه برداشت از حساب بانك مركزی بعنوان راهكار اصلی تامین مالی انتخاب گردید. مبلغ ۴۵۰ هزار میلیارد ریال اضافه برداشت بانك عامل مسكن به تنهایی معادل ۴۵ درصد پایه پولی كشور بود. این مبلغ با احتساب ضریب فزاینده پولی باعث رشد شدید نقدینگی شد كه خود یكی از عوامل موجد تورم بالا در دولت دهم بود. متوسط نرخ سود ۵ درصدی تسهیلات هم باید از جانب دولت بعنوان یارانه مابه التفاوت نرخ سود، پوشش داده می شد. در دوره قبل حداكثر سقف تسهیلات اعطایی برای خرید مسكن ۲۰۰ میلیون ریال بود كه صرفا از جانب بانك عامل مسكن پرداخت می شد و سایر شبكه بانكی هم از اعطای تسهیلات خرید مسكن منع شده بودند. تسهیلات ساخت مسكن هم حداكثر تا مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسكونی پرداخت می شد".
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی همینطور عنوان كرده است: "عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اتكا به رویكرد استراتژیك خود به اصولی محكم برای تامین مالی سالم مسكن اعتقاد داشته و آن اصول را اجرا كردند همچون می توان به مواردی نظیر عدم دست اندازی به منابع پرقدرت بانك مركزی، ارتقای توانمندی مالی خانوار، پشتیبانی از رژیم پس انداز خانوار، تقویت و شفافیت در بانك عامل مسكن، ظرفیت سازی نهادی تامین مالی مسكن، بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه و تامین مالی سالم طرح های باقی مانده مسكن اشاره نمود. خوشبختانه در چهار سال گذشته، رویكردهای اصولی ایشان با حمایت بانك مركزی، دولت و مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای ماندگار و ارزشمندی در حوزه تامین مالی مسكن برای كشور و متقاضیان مسكن به همراه آورده است".



1396/12/19
22:17:34
5.0 / 5
2009
تگهای خبر: خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
هم پیما
هم پیما